Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hej alla glada!
Jag har en V70 03a 2.4T som jag hade helt glömt av mig att den har större skivor än vad en bil utan turbo har.
Bultmönstret funkade perfekt osv men sen satt hjulet fast typ då vi satte dit de.

Nu till frågan. Jag ska köpa plåtisar tror jag av en kille som har 16" sådana som har suttit på en V70 01 T5. Dessa borde väl passa min bil då min också har turbo? Eller är dessa för små med?? :/
Användarvisningsbild
av Jazzy
Det skall inte vara några problem med dom fälgarna. Det är 16" som är standard och även ett minimum på en V70 turbo från början-mitten av 2000-talet iallafall.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja tänk om volvo hade kunnat hålla sig till en bromsskiva/ok till alla bilar, då hade alla sluppit dessa felköp.
15-tums bromsar räcker till normal körning.
av Lajning
Miltrucker: Dåligt argument.

Är man osäker på vad för däck/fälgkombination man ska ha till sin bil kan man ju alltid kolla registreringsbeviset, instruktionsboken, den lokala märkesverkstaden/bilhandlaren, bilmärkets generalagent, märkesspecifikt forum, icke märkesspecifikt forum.

Lite hjärnaktivitet krävs av bilägare. Klarar man inte det kanske man ska lämna bort bilen för skifte av hjul. Det kan inte vara så svårt..
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lajning skrev:Miltrucker: Dåligt argument.

Är man osäker på vad för däck/fälgkombination man ska ha till sin bil kan man ju alltid kolla registreringsbeviset, instruktionsboken, den lokala märkesverkstaden/bilhandlaren, bilmärkets generalagent, märkesspecifikt forum, icke märkesspecifikt forum.

Lite hjärnaktivitet krävs av bilägare. Klarar man inte det kanske man ska lämna bort bilen för skifte av hjul. Det kan inte vara så svårt..
färre delar betyder färre komponenter, färre arbetskraft, färre av allting. Det är ekonomiskt fördelaktigt.
Tyvärr är ju prisskillnaden mellan 195/65/R15 och 215/55/R16 rätt saftig, ja på bara goodyear skiljer priset upp till 300% mellan dimensionerna
Användarvisningsbild
av DooZeR
Tack alla för svar!:) dessa var ju 16 därför ja trodde dessa skulle passa:)
Men då passar kan man säga alla 16 tum plåtisar alltså? Självklart de som ät till Volvo då. Plåtisar från 08 uppåt passar inte va?

Så som sagt vet att de är 16 orginal men sen va väl denna fälgen lite för "fet" tydligen eller va man ska säga:)
Användarvisningsbild
av milktrucker
säker på att det inte är T5-bromsarna du har?
De är 16,5 tum och sitter på T5'orna samt V70 polis, men inte XC70 polis
Användarvisningsbild
av DooZeR
milktrucker skrev:säker på att det inte är T5-bromsarna du har?
Jag vet ej. Ser aldrig att de är bytta sen är de en äldre herre som har haft dessa. Men passar plåtisar från tex en 2011 denna bil eller är de bara upp till 2008 som passar denna bil? För som de har nämnt innan så ska de ju va 16 till denna?:p
Användarvisningsbild
av Jeppe940
milktrucker skrev:säker på att det inte är T5-bromsarna du har?
Nja.. Har inte V70 2003 samma bromsar som S60 2003? Givet samma motoralternativ då. Jag kör med 16" fälgar på vintern och jag har ju T5. Kollar man V70 T5 2003 på volvopartswebstore så finns naturligtvis inte bromsskivan listad. Men det finns två ok - ett 15" och ett 16".
Användarvisningsbild
av Jeppe940
DooZeR skrev:Men passar plåtisar från tex en 2011 denna bil eller är de bara upp till 2008 som passar denna bil? För som de har nämnt innan så ska de ju va 16 till denna?:p
Nej. Bultdelningen är förvisso samma, men ET-mått och Navhål är olika. ET-måttet är 7mm högre på tredje generationens V70, vilket gör att dessa fälgar hamnar 7 mm längre in. Ett sådant scenario kan åtgärdas med hjälp av spacerplattor mellan bromsskiva och fälg, men det är inte godkänt av bilprovningen. Men oavsett ET faller du på navhålet. Från och med 2008 är det 63,3 jämfört med tidigare 65,1. Ett för stort navhål kan fixas med centrumringar (vilket är godkänt), men med för litet navhål är det kört. Du kan alltså bara använda fälgar från bilar upp till och med 2007. dvs. V70N.

Detta gäller såklart om du tittar på Originalplåtisar. Någon kan ju ha monterat Andra generationens V70 fälgar på tredje generationens V70 med hjälp av centrumringar och levt med att fälgarna breddat utåt 7 mm och därmed annonsera ut dessa som "vinterdäck till V70 2011..." och i så fall går det bra.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]