Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Hade bilen inne hos volvo för någon vecka sedan för infettning av splines då jag haft klick ljudet som så många andra p2 ägare. Började fundera häromdagen då jag tvättade bilen ifall man ska byta ut drivaxelskruven då den varit lossad. Ena sidan har väl suttit där i 22k mil och den andra i ca 400 mil. Är det något jag bör oroa mig för?
Har nämligen märkt att bilen vandrar över hela vägen och ibland känns det som att jag inte får någon reaktion när jag svänger litegrann - ungefär som att det laggar mellan rattrörelse till hjulet. Har visserligen på vinterdäcken nu med 205/55/16 91T dubbade men tycker att mina 19" med 2 varv eltejp borde kännas mer spåriga men så är inte fallet... Kanske bara är en invänjningsperiod.

Tacksam för svar

Tette
Instruktionen tror jag är att den ska bytas varje gång man pillar på den så det borde väl Volvo gjort.

Likväl, den slits ju inte när den sitter där så du behöver inte vara orolig pga ålder. Ta av centrumkapseln så kan du känna på den med en hylsa och ett spärrhandtag om du är orolig. Kommer inte ihåg hur mycket de ska dras, om det är 30 Nm och en vinkel? Ta det lite piano iaf.

Vad gäller uppträdande på vägen är det mer troligt att din gamla bil är trött i bussningar, motorns momentstag och i stötdämpare.
av III
Det finns eller har funnits bultar med konisk gummidel på. Från xc90. Dessa skruvade jag dit utan att fetta in splinsen. Blev tyst och har så förblivit. Finns en tråd om det här någonstans.
Tack för svaren allihop!

Det verkar inte som att volvo bytte ut drivaxelbultarna då de hade lossat dem såvida de nu inte blir rostiga inom 3 veckor.. Något man bör åka tillbaka och fråga om? Sen hur vet man att mekanikern verkligen använt momentdragare och inte bara gått lös med mutterpickan? Hålla tummarna? Har läst att det blir på tok för mkt sträck på bulten då.

Sen det här med vinglig bil, är helt övertygad om att det är något lurt, känns som att bilen är väldigt orolig på vägen och jag får små-parera hela tiden. Dämpare och fjädrar är 2000 mil gamla (förutom bättre beg nivomat som gått ca 18500) Länkarmsbussningarna bytta, styrleder bytta.. Ja det mesta faktiskt. Ska dubbelkolla däcken så de ser fina ut, tycker dock däckfirman som la om dem på ny fälg borde sett ifall det var något knas med corden eller liknande.

Kan något med drivaxeln påverka bilens stabilitet?

MVH
Tette
greeeken skrev:Den SKA bytas varje ggn den skruvats på. Ett måste .
Är inget måste. Har kört många år med de jag demonterat tidigare. Man kan lägga lite locktite på gängorna om man tror den ska gänga upp sig.
Men som sagt är ju inga stora pengar så är man osäker så köp nya....

Även bultar till bromsok mm sägs måste bytas men går utmärkt använda flera ggr
av Tette
Hej igen!
Ska åka om volvo på måndag och prata med dem ifall det ligger i deras rutiner att byta eller inte att byta bult. Funderar dock på att köpa xc90 bulten som folk rekommenderar med gummibrickan och dra dit den själv. Dock har jag ett litet dilemma, bultar kan jag dra och momentnycklar förstår jag mig på men lite dum är man :oops: vad menas med vinkeldra?
sensonic skrev:18500 mil på stötdämparna bak??

Glöm inte att kolla över bussningar i bakvagn också.
Vet att jag har en mjuk bussning bak, som sitter just bakom bromsskölden på vä sida men inget som volvo ansett vara av betydelse. Har även en fundering ifall glappande yttre styrled kan påverka laggkänslan mellan styrning-hjul? Sen sitter det nivomater bak och såvitt jag har förstått så börjar de antingen läcka eller bli dåliga på att pumpa upp trycket när de blir gamla, eller tappar de precis som vanliga stötisar?

Många frågor men det man inte vet läser man på eller frågar om 8)

MVH Tette

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]