Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett problem.
Gäller min v70n t5 02 28xxxxmil.

När motorn är kall så rasslar det från remsidan låter till och från som en sten som åker runt.
Ljudet hörs tydligare varje gång ac hoppar igång.. Men hörs fortfarande utan ac igång.

Film Klipp

Jag hängde av remmen och kände på alla hjul inget glappade men byte remspännar hjulet ändå. Utan resultat.

Låter som det kommer från generatorn eller servopump.

Men så fort automatchoken går ner från 1100 till vanligt läge så försvinner ljudet direkt.

Alltså ljudet kommer när chocken är i och" jobbar " Och när ac jobbar så hörs det tydligare. Alltså kommer ljudet vid påfrestning.

Vad är störst chans? Servo eller generator?
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
av valln
I forumet är det betydligt vanligare med lagerfel på generatorn än servopumpen, om än det inte direkt är något typfel.
Varför kan det inte vara fel på lagret till ac? Den snurrar ju också och är nog ett vanligare fel.
av Jonas_latt
Självklart kan det va ac. Men tycker det låter som ljudet kommer längst upp men vist kan ljuset lura en. Byte lagret i innanför skivan för något år sedan på ac men det finns ju säkert lager längre in i pumpen.
Har köpt med ljudet några dagar nu. Så ska försöka hinna lossa remmen imorgon igen och lyssna på alla hjul igen.
av Fritzell
Om du har en vinkelväxel för skruvdragare kanske det kunde komma åt och köra generatorn och servo pumpen med remmen av med hjälp av lite förlängningar? Bara en kul idé.
Annars hade jag nog provat med en dutt WD40 i en av pumparna åt gången, borde kunna ändra ljudet tillräckligt för att utesluta den ena från den andra tycker man.
Som sagt vad jag hört är det högst sannolikhet på generatorn. Ac kompressorn har ju två lager så att säga. Kan ju va att frihjulets lager är ok men det inre är sämre och därav låter när lamellkopplingen aktiveras. Själva kompressorn roterar inte alls så länge ac:n är av, bara frihjulet.

Sedan har vi ju den gamla klassiska mejsel mot örat metoden som inte är att förakta...
av Jonas_latt
Hade idag av remmen igen. Och jag reagerar inte på missljud eller glapp i något av hjulen.
Sen va motorn varm och ljudet va så gått som borta..
Ska prova imorgon förmiddag med lite olja på ac och se om det ändrar sig.
Nackdelen är väl om det är inre lagret då när inte oljan in.

Hört och läst mycket om frihjulet på generatorn. Hur brukar detta bete sig.? Glapp i hjulet?
av Jonas_latt
Konstiga idag när jag kom hem från jobbet kört ca 3.5mil så lyssnade jag länge. Fanns inte ett ljud och motorn gick klockrent. Varför kommer det bara när bilen är kall? Servon? Oljan e tjockare när den e kall? Generatorn ska väl inte påverkas samma med ac. Vist lagret blir varm och tystnar? Verkar väl konstigt?
det där, det är frihjulsnavet i generatorn som är slut. bara att byta ut......eller bara o bara det är en del jobb med att lossa skruvar och servopump osv. Men det går att göra på 2 timmar.
Ta med generatorn till volvo så byter de frihjulet på 5 min, sen är det bara att åka hem o montera ihop.

Frihjulsfunktionen fungerar som så att den kan snurra fritt åt ena hållet och låser åt andra för att när motorns varvtal öka ska även generatorns varvtal öka, men när motorvarvet sjunker ska generatorns varvatal inte dippa med motorn, utan denna kan rotera vidare av rörelseenergin.
De inre lagrena i AC-kompressorn kommer man inte åt utifrån och de ska normalt sett smörjas internt med oljan inne kylsystemet.
Om det inte har varit något köldmedieläckage behöver man inte fylla på någon olja i kompressorn men om man lyckas ringa in att ljudet faktiskt kommer från kompressorn kan det vara värt att fylla på någon tesked.

I övrigt har Jag har svårt att tro att detta skulle vara problemet. Ett dåligt lager blir ju lixom gradvis sämre och låter mer och mer illa - det kan inte vara remmen i sig? Har det kommit skit/olja på så den slirar eller är skadad?
Jag hade nog testat på måfå när du har missljudet att sprutta på lite remspray. Försvinner ljudet då kan det nog vara idé att byta rem??

Hur är det förresten med vevaxellagret? Har liten erfarenhet kring fel på dessa.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]