Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lomomba
Hej!
Sitter i seriösa tankar att skaffa mig en nyare S80, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska gå på en 2.5 liters eller en 3.2 liters.
Som jag ser det är väl fördelen med 3.2 att den har kamkedja istället för rem, vilket skingrar tankarna på rembyte. Därutöver vet jag inte om jag lurar mig själv, då den kan bli dyrare i drift. Slänger härmed ut frågan: va fan ska jag välja?!?
Kör c:a 35 mil i veckan (pendlar 6 mil till jobbet).....

Såg nu att jag lagt ut en liknande tråd tidigare, får be om ursäkt för det.....men nu är det skarpt läge, jag bara MÅSTE byta upp mig.
Senast redigerad av 1 Lomomba, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Hmm, hur många liter soppa får du för vad ett kamremsbyte kostar ?
Om den drar .02 liter mera, vad blir kostnaden per år?
Kan tänka mig att den S80in med 3,2 l. kostar mindre i inköp då många räds en ökad sopparäkning på 300:-/mån ?!!!!
av Schmoyoho
2,5T finns väl med manuell medan 3,2 endast finns med automat (vill jag minnas, gamla 2,9 l-sexan fanns väl däremot som manuell?). En manuell 2,5T lär väl vara det absolut snålaste samt så slipper du de cirka 3000 kronorna det kostar att spola en automatlåda vilket inte är helt omöjligt kan komma behövas.

2,5T är väl allmänt omdiskuterad motor som vissa tycker drar mycket och andra tycker går att få att dra ganska lite. 3,2:an har väl förbrukning i paritet med en T6:a dvs kring 0,8-0,9 på landsväg och 1,0-1,1 l/mil blandat, give or take.

I renodlad landsvägskörning kan man väl ponera 3,2:an drar en deciliter mer soppa per mil mer än en 2,5T vilket ger en merförbrukning på 3,5 l/vecka eller 14 l/mån <=> knappt 200 kr merkostnad. Soppamässigt är det nog stadstrafik som förbrukningen skenar.

Angående kamremsbyte så är väl största fördelen med kamkedja att man går fri från risken för multiremshaveri -> kamremshaveri -> ventilsallad. 3,2:an har ju en väldigt skön och mjuk gång också samt ett mysigt knorr om man drar på så ur en bilintresserad persons perspektiv så tycker jag 3,2:an är given.

Edit: kanske det finns extra prutmån om bilen får stanna på forumet: http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_S8 ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
av milktrucker
Vi pratar väl S80 Y20, dvs generation 2 från 2007 o framåt?
För mig veterligen är första generationen S80 endast tillgänglig med 2.9 sug och 3.0 turbo.

3.2, är det ens en volvo-utvecklad/-tillverkad motor?
kanske kan det vara någon licenstillverkad eller inköpt motor, så har ju volvo gjort förut med både D24(VAG), D525(VAG) och B4444(yamaha).
Den är relativt ovanlig och det är mycket olikt volvo att välja kedja framför rem.
Både rem o kedja har sina för och nackdelar, tyskarnas tokeri över kedjor har ju resulterat i ett o annat haveri på kedjan.
en lättrycksturbo med lite lagom övertryck gör att motorns effektivitet ökar, men i takt med att förhållandet luft:bränsle måste hållas inom samma ration måste även mer bränsle förbrännas när turbon matar i mer luft.
Skulle tro att 2.5T har snarlikt luftflöde som en 3.2 sug och då blir förbrukningen snarlik på landsväg under förutsättning att de har samma utväxling. 2.5T har mindre rörliga delar och därmed mindre friktion.

Co2-utsläppen är parallella till förbrukning:
3.2: 234 gram
2.5T: 223 gram.
Ingen enorm skillnad

Någon skrev tidigare om manuell låda är att föredra. Då ska man veta om att den senaste generationen av V70/S80 har kassa lameller som ät upp i förtid, så det man sparar i bränsle äts upp av kopplingsbyte.
Användarvisningsbild
av Lomomba
Är kanske lite överpetig, men har ingen användning för en AWD, Schmoyoho. Sen så är jag ute efter en S80 med vanlig el-motorvärmare. Har även lite andra små saker som jag ser som inte fullt ut finns på din. Har dock tittat på den tidigare.
Och ja, det är från årsmodell -07 och nyare som jag tittar på....och har automat som ett krav. Har blitt lat med åren! :lol:
Användarvisningsbild
av milktrucker
då är valet givet.
2.5T har AW55 = sporadiska o konstiga fel på den.
3.2 har väl TF80? denna lådan har drabbats med endast 1 fel som drabbar alla lådor. Lätt att åtgärda.
Användarvisningsbild
av Lomomba
Ok, tackar för alla inlägg! Har blitt lite klokare, och fått lite mer "vatten-på-kvarn" angående ett inköp av en 3.2:a. Dock om jag hittar en 2.5 med rätt utrustning till rätt pris, så vet jag inte om jag kan hålla mig...
Tack än en gång!!!

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]