Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barbone
Hallo i fredagsnatten!

Detta gäller en V70N Bi-fuel, fordonsår 2006.

Införskaffade en beg. uppsättning Volvo-orginal fälgar precis och tänkte slänga på vinterdäck. Fälgarna är på 15" och nu när jag skulle beställa däck visade det sig att 15"-däck inte dyker när jag söker med reg.nr på bilen.

Googlade och hittade två gamla forumtrådar på blandade ställen där detta diskuterades och bakgrunden ska bl.a. vara att just gasbilarna har större bromsar som kräver minst 16"-fälgar. I ena tråden bedömdes detta som BS och enligt info där fungerade 15" utan problem och hinder förutsatt rätt dimension på däck...

Nu undrar jag, finns det någon här som kan ge besked? Ska jag köra på 15"-fälgarna eller kränga dem vidare och påbörja ny jakt på fälgar?

Trevlig helg! :-@
av errim
Hej
Jag har en s60 bifuel 07. I papperna står det att det ska vara 16" fälgar bak.
Jag hade 15" fälgar över från min 850 så jag kör med dem på vintern. Har 195-65-15 däck på och det funkar bra.
Jag tror att det har med gastankarna att göra att det ska var 16" bak och inte bromsarna. Det får helt enkelt inte vara för lågt bak så att det finns risk att tankarna slår i marken. Med den uppsättningen jag har tror jag tom att min bil är lite högre än med originaluppsättningen.

Slutsats: 15" fälgar funkar fint. Men är det lagligt?

Mvh
Bengt
av errim
Ja precis så är det Ronnie. Nivåregleringsdämpare bak som tyvärr brukar ge upp. Min ena bak är kass tror jag, får se vad dom säger på besiktningen snart.
Läste i en folder från Volvo att Bifuel bilarna är standardutrustade med 16-tums hjul. Så någon anledning borde det ju finnas. Min V70 2,4 D har 15-tum medans en V70 D5 har 16-tum pga större bromsar. Men jag kan köpa Polestar till min bil, och då blir det samma som en D5 med Polestar, 205 hk och 450 Nm. Det behövs inte byta bromsar för det.

Passar 15-tums fälgarna, skulle jag köra på det om jag hade en Bifuel. Skulle tro att det är likadana bromsar som en 140 hk bensinbil.
av barbone
errim skrev:Hej
Jag har en s60 bifuel 07. I papperna står det att det ska vara 16" fälgar bak.
Jag hade 15" fälgar över från min 850 så jag kör med dem på vintern. Har 195-65-15 däck på och det funkar bra.
Jag tror att det har med gastankarna att göra att det ska var 16" bak och inte bromsarna. Det får helt enkelt inte vara för lågt bak så att det finns risk att tankarna slår i marken. Med den uppsättningen jag har tror jag tom att min bil är lite högre än med originaluppsättningen.

Slutsats: 15" fälgar funkar fint. Men är det lagligt?

Mvh
Bengt
Intressant, det är just beg. 15" 850-fälgar jag skaffat.
Såvitt jag förstått går man på däckdimensionerna när det kommer till vad som är lagligt resp. olagligt... Om jag inte missminner mig så får det diffa +/- 5% i rullning eller dylikt.

RonniePersson skrev:Läste i en folder från Volvo att Bifuel bilarna är standardutrustade med 16-tums hjul. Så någon anledning borde det ju finnas. Min V70 2,4 D har 15-tum medans en V70 D5 har 16-tum pga större bromsar. Men jag kan köpa Polestar till min bil, och då blir det samma som en D5 med Polestar, 205 hk och 450 Nm. Det behövs inte byta bromsar för det.

Passar 15-tums fälgarna, skulle jag köra på det om jag hade en Bifuel. Skulle tro att det är likadana bromsar som en 140 hk bensinbil.
Alright, ska testa sätta på dem på bilen o se om det passar. Är det något särskilt jag behöver kolla när jag satt på dem eller duger det så länge "de går att sätta på"?

Tack för alla svar hittills, uppskattas mycket!
av barbone
StefanN skrev:När det är så där små hjul är det ju främst att det inte tar i oket som är ett bekymmer. Men ser det ens klokt ut med 15" på den?
Haha, ja vi får väl se. För tillfället är handlar det mest om ekonomi för vår del. Behöver nya vinterdäck, de gamla vinterfälgarna duger inte och fick som sagt tag i väldigt billiga 850-fälgar på 15" - sen blir det väl ngt billigare o köpa gummi till 15" än 16" också :wink:

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]