Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DinTermosiGryningen
Tjena ny i forumet:).

Har en Volvo v70 classic momentum 2007:a med missljud i generatorn som får klockorna att stanna!

Har nyligen bytt ut servopumpen pga störande läckage och som jag också trodde va felet i början. Va redig å spolade ur systemet och har nu fin grön servo olja.

Kamrem är bytt samt Vattenpump,drivrem och spännrulle
Så det kan jag utesluta samt servopumpen.

Kvar är generatorn. Och det är tyvärr inte frihjulet, utan lagren i generatorn som låter illa!. Och det är ju ingen gratis historia. Först tänker jag begagnat vilket känns ändå lite 50/50 för det andra tänker jag på renovering av generatorn? Är det värt det? Tycker det är trist då bilen bara rullat ca 17800mil
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Vad har du för bil (motor?) - Generatorn brukar skilja mellan bensin och diesel.
Vill man inte köpa ny (biltemas generator fungerar i alla fall till bensinarna!) så kan man lämna bilen till någon som sysslar med startmotorer och generatorer (vanligtvis till en billigare summa än en helt ny generator).
Vart i landet håller du till?
av DinTermosiGryningen
170hk bensin. Har inte sett nån generator på biltema till min där. Och det är AP-noga att det stämmer med beteckningen på generatorn. Annars kommer felkoder och kommer inte ladda som ett brev på posten enligt volvo. Så jag har koll på exakt vilken jag behöver, bor ca 5mil norr om Göteborg
Användarvisningsbild
av Jeppe940
DinTermosiGryningen skrev:Så jag har koll på exakt vilken jag behöver
Vad bra! Märke, ampere, nummer?
Här hemma har jag som mest betalat 3000 kronor för en renoverad generator med ett års garanti till en BMW 330 diesel 2004 (150A, 6200kr för utbytes på mekonomen), inkl. bytet. Dito 2800 för en Merca a-klass där man "måste" lyfta motorn...

Din fråga var om det är värt att byta till en begagnad eller köpa ny. Det underlättar att komma med ställningstaganden i frågan om du presenterar lite siffror.
Användarvisningsbild
av leiwi
Innan du köper , kolla så att din generator inte har frihjul, om den har det är det garanterat frihjulskopplingen som låter, den finns som reservdel :D
av DinTermosiGryningen
Halloj, nu haglar det in svar härligt!. Enligt volvo är det inte frihjulet , Det sagt utan att kontrollera!. Detta skulle kontrolleras vid bytet av kamrem men glömdes väl av.

Generator 14v 140A bosch nr 30667787 heter den.
Jag googlade och tog kontakt med Ringöns bilelektriska
Och snacka med dom, jäkligt bra gubbar! Utan å överdriva! Han trodde stenhårt på att det va frihjulet, en renovering, runt 1000kr men ville kolla på den först.
Istället för att byta frihjulet själv och köpa special verktyg så löser han det istället. Ska dit på måndag, dom har stängt på fredagar.

Jag behöver bilen över helgen och kan inte plocka ner å kontrollera frihjulet nu. Jag visste inte att man kunde kontrollera funktionen, genom att pilla ner en mejsel i fläkten i generatorn å låsa försiktigt. Sen känna på hjulet, den ska tydligen "slira" åt ena hållet och "dra" andra. Då funkar den som den ska, annars skrot

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)