Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare Volvo fanatiker!

Har fått för mig att bygga om bilen från automat till manuell då Clearcar sa att det skulle vara godkänt att regbesiktiga så länge det finns dokument att det kommer från en exakt likadan bil (förutom att vlådorna är olika)

Bilen är även i riktigt bra skick och har gått väldigt kort så därför vill jag inte sälja den och köpa manuell.. Så inget ifrågasättande tack!

Finns det någon som har gjort detta på en sån här bil och har några tips och trix?

Vad jag har förstått och när jag kikat på dom olika modellerna så behövs automatlådan programmeras bort, automatlådans ingång/utgång till kylaren ska pluggas, En del av kabelhärvan bytas från en manuell bil (så vissa sladdar försvinner som går till automatlådan), växellådan (såklart), pedalställ och sedan dra slangar/vajrar från pedalen.

Har jag missat något? Någon annan kanske vet någon viktig komponent som jag har gömt tänka på?
När projektet börjar kommer jag även börja posta bilder

Hoppas ni är lika exalterade som jag :mrgreen: :-O)

Mvh :-)-)
Skulle tro du behöver byta drivaxlar oxå. Sen behöver du ju paneler runt växelspak mm. En beg donatorbil måste bli billigast mot köpa delar på skroten..... Dyker säkert upp småsaker man ej tänker på som skiljer
Nexus skrev:Skulle tro du behöver byta drivaxlar oxå. Sen behöver du ju paneler runt växelspak mm. En beg donatorbil måste bli billigast mot köpa delar på skroten..... Dyker säkert upp småsaker man ej tänker på som skiljer
Juste drivaxlar och spakställ och dess tillbehör!

Aa letar efter en donatorbil men inte kommit upp någon än..
johnnype skrev:Jag kan hjälpa dig att programmera om CEM iaf, Auto -> Manuell är ett mjukvarubyte som inte går den "rätta" vägen hos Volvo.

Men det känns som ett stort projekt du åtar dig!
Hmm har du egen sån där VICE+DICE?

Joo helt klart ett stort projekt! Men ingen minns en fegis ;) sen måste man ju ha något att göra kalla vinternätter!
Stora projekt är bra att ha! Jo, jag har egen vida,dice men VIDA hjälper föga till det du vill :D Jag har en gång för länge sen "hackat" CEM så jag kan ändra CarConfig hur jag vill och alltså ändra saker som är omöjliga den "rätta vägen" (alltså via Volvo verkstad).
johnnype skrev:Stora projekt är bra att ha! Jo, jag har egen vida,dice men VIDA hjälper föga till det du vill :D Jag har en gång för länge sen "hackat" CEM så jag kan ändra CarConfig hur jag vill och alltså ändra saker som är omöjliga den "rätta vägen" (alltså via Volvo verkstad).
Okej härligt, men hur fan lyckades du med det?!
Jobbar du som skruvare på volvo eller har du köpt en sån där kopia? Funtar på att köpa ett sånt där kitt (kopia) för det känns som att det kommer strula en hel del i början. Själv jobbar jag med helt fel märken (Mitsubishi, Saab, Opel, Citroén och har även Mekonomen också) men kör riktiga bilar ;) och Mekonomens system suger till allt som jag vill kunna göra :-(O) :-(O)
Pedalställ, spakställ, drivaxlar, svänghjul, koppling, låda, elen för manuella om den går att byta lätt genom kontaktstycke. Jag har byggt om många s70/v70/850 till manuella men hur elen ser ut på en v70n vet jag inte. På de gamla var det fort gjort att bygla P-spärren och fixa backljus, men det blev svårare med can. Mekaniskt är det inga problem, du behöver nån som fixar elen.

Jag hade inte orkat bry mej, dessutom har clearcar fel, du behöver ett intyg från volvo också, som du inte kan räkna med att du nödvändigtvis kommer få. (Bygga om, visa upp på medgörlig ÅF för att få okej på att rätt delar använts, intyg lämnas av ÅF till volvo på överensstämmande, volvo skickar dej ett intyg du visar upp på regbes)
TommyP86 skrev:Pedalställ, spakställ, drivaxlar, svänghjul, koppling, låda, elen för manuella om den går att byta lätt genom kontaktstycke. Jag har byggt om många s70/v70/850 till manuella men hur elen ser ut på en v70n vet jag inte. På de gamla var det fort gjort att bygla P-spärren och fixa backljus, men det blev svårare med can. Mekaniskt är det inga problem, du behöver nån som fixar elen.

Jag hade inte orkat bry mej, dessutom har clearcar fel, du behöver ett intyg från volvo också, som du inte kan räkna med att du nödvändigtvis kommer få. (Bygga om, visa upp på medgörlig ÅF för att få okej på att rätt delar använts, intyg lämnas av ÅF till volvo på överensstämmande, volvo skickar dej ett intyg du visar upp på regbes)
Tack för ditt svar!

Har också hört/läst om "avgasintyg" om det nu är samma sak som du menar? Men om nu clearcar godkänner den utan intyg så går godkännandet inte att dra tillbaka? (kanske är en pantad som gör regbess) Vem är det utfärdar ett sådant intyg? En Volvo mekaniker?
Du bygger om den, med rätt delar för att bli motsvarande manuell bil av samma årsmodell.
Bokar tid och åker till din ÅF som ska göra en kontroll för överrensstämmande (utväxling, artikelnr etc) och går det bra intygar de för Volvo PV att allt är rätt.
Då skickar sedan Volvo PV ut ett intyg till dej, vilket du använder för att regga den.
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]