Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amik
Hej har en xc70 -02 som jag skulle vilja ta bort halvljusautomatiken, någon som vet hur man gör
av Schmoyoho
a) ställ ljusvredet i läge 0 eller parkeringsljus. fungerar inte det måste du b) med VIDA programmera in att halvljuset ska vara släckt på nollan.
Användarvisningsbild
av wissel
Det finns 3 olika lägen som Vida kan åtgärda:
Hur halvljuset skall tändas kan programmeras på tre sätt:
Halvljuset på, för ljusomkopplarens samtliga lägen förutom i position för parkeringsljus (Flexnoll).
Ljusomkopplaren ges tre lägen: av, parkeringsljus och halvljus (Flexstd). 
Halvljuset alltid på, oberoende av ljusomkopplarens läge (Flexlgt) .
Ala med Vida kan hjälpa dig med detta.
Användarvisningsbild
av milktrucker
wissel skrev:Det finns 3 olika lägen som Vida kan åtgärda:
Hur halvljuset skall tändas kan programmeras på tre sätt:
Halvljuset på, för ljusomkopplarens samtliga lägen förutom i position för parkeringsljus (Flexnoll).
Ljusomkopplaren ges tre lägen: av, parkeringsljus och halvljus (Flexstd). 
Halvljuset alltid på, oberoende av ljusomkopplarens läge (Flexlgt) .
Ala med Vida kan hjälpa dig med detta.
var i vida kan man hitta dessa funktionerna?
Användarvisningsbild
av wissel
Programmering av vägledningsljus finns i bilkommunikationsingången under funktionsgrupp 3, Central elektronikstyrenhet, Programmering av styrenhet.
Användarvisningsbild
av milktrucker
kan den släcka all belysning i bilen, dvs även bakljusen och parkerings/positionsljus, när den är i 0-läget?
Användarvisningsbild
av wissel
milktrucker skrev:kan den släcka all belysning i bilen, dvs även bakljusen och parkerings/positionsljus, när den är i 0-läget?
Joo.... :P
Användarvisningsbild
av joel80
Fast så får man ju inte köra omkring i en bil från 2002....
Användarvisningsbild
av milktrucker
nja njo bilar får förses med varselljus och de ska vara E-märkta, då får all övrig belysning vara släckt.
som varselljus räknas även spänningsreduceras strålkastare, dvs en lampa som lyser svagare än halvljuset.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. Missade att det skulle sättas på varselljus.. Sorry. :) Då är det ju såklart lagligt.. (Så länge det lyser i den ljusmängd som krävs. Gamla p-lampor på 5w är inte lagligt som varselljus). Och på bilar som inte typats med DRL måste man då också se till att det lyser bakåt.
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]