Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#68432
Jag har problem med min ombyggda V70 -04, eftersom mina Xenon-lampor direkt går ned i "akut-läge" och ger en väldigt kort ljusbild!

På Volvo säger man att jag man måste byta tillbaka 04:an originallampor men ny är hela bilen ombyggd till en 05:a och jag vill att man skall låsa lamporna i bra halvljusläge!!! Volvo säger att detta är olagligt... jag har nivåreglering på bilen så det borde funka ändå! :???:

Hur skall man lösa detta?!?

Joachim
av CANBus
#68449
vad menar du med helt ombyggd till 05?
du har alltså bytt hela elsystemet och använder dej av Cansystemet som kom 05-? Alla noder som är kopplade på CAN är alltså utbytta?
både CEM och REM ser ju helt olika ut från och med 2005, så jag kan ju tro att dom får en massa problem om du kopplar upp bilen mot VIDA då säkerligen hela systemet kommer från en nyare bil, med den bilens VINnummer. Eller har du köpte hela strukturen på volvo?
men annars då kan jag förstå att dom vill att du monterar tillbaka original, då inget stämmer med din riktiga bils profil.
Det är väl säkert olagligt att göra....
Neeeeee, nu är jag väl inte så knäpp och tror något liknande :lol:
du har bytt ut lite lampor och kofångare och med det menar du att hela bilen är ombyggd! :)
svaret på ditt "lilla" problem är detta:

1. du bytte ut xenonlyktorna till de nya i plast. här kommer första problemet med att dina ljus kollar ned i backen.
på 2005, så var Volvo lite smarta och vände på regleringen på höjdmotorn, detta säkert enbart för att folk inte ska montera dessa på gamla bilar.
nu tänkte du säkert "aha!!!, bara vända på kablen!!!" :D
2. Jag kan berätta att så enkelt är inte fallet, utan justeringsmotorn är en enhet i sig som det sitter ett antal poteniometrar i, som hela tiden talar om för CEM:en läget på justeringsmotorn och CEM:en i sin tur får ett mätvärde från givaren på bakaxeln, och skickar en signal till motorn att röra sig, men om du skiftar polaritet på motorn så får potensiometern fel värde och kommer låta motorn gå mot sitt ändläge och fortsätta snurra tills den får rätt värde, vilket den naturligtvis aldrig får.
så lamporna är i botten heltiden :lol:

Vill du få dina lampor att fungera något så när, är att koppla ur höjdmotorn på lamporna och ställa upp dem manuellt till rätt höjd, och helt sonika skita i ljusviddsregleringen.
men då blir det ju olalgigt...såå lämpligt. :)
av Jed-Works
#68469
Tack för ditt svar!
Men eftersom jag köpte en 04 som redan var "optiskt" ombyggd till 05 vet jag inte riktigt hur nogrann "ombyggaren varit" - men han skall enligt bilhandlaren jobba på Volvo.

Kan du förklara; 1. Urkoppling av höjdmotorn? 2. Ljusviddsreglering?

Olagligt eller inte jag måste få upp ljusen, eller alltid köra väldigt långsamt när det är mörkt 8) ....hehehe tror inte det!

Och visst tänkte jag :wink: , ok, då vänder jag kabeln men bilhandlaren har redan provat det.

Tacksam för mer ljus i mörkret! :idea:

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]