Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Hej på er, vill kolla med er, har hittat en v70 2,4 170 -07 active edition som jag är lite intresserad av. Men undrar vad man ska tänka på gällande motorn?
Går den frammåt? Drar den mkt soppa?

Bilen är servad hos bilhandlare fram till 19000 mil, kamrem bytt vid 18000 mil. Den har nu gått 29500, men är ju en volvo så ska väl inte vara några konstigheter :)
Det enda jag kan se direkt är att det är en reva/spricka i klädseln på förarsätet, tydligen ett vanligt fel. Priset är 42'.
Vad tror ni?
motorn har sina rötter(i princip hela konstruktionen) från slutet av 80-talet då den togs fram till 800-serien.
Den är seglivad och klarar minst 45000 mil om den får regelbunden kärlek.
den förbrukar ca 7,2 dl/mil på lugn landsväg. I blandad kring 8,1-8,3 om du är snäll i körningen.
Bilen är lätt att förstå, meka och köra. Rostskyddet spelar i en helt egen division.
köp en bil utan fusk/konstläder så slipper du trasigt säte
av Elmeholt
milktrucker skrev:motorn har sina rötter(i princip hela konstruktionen) från slutet av 80-talet då den togs fram till 800-serien.
Den är seglivad och klarar minst 45000 mil om den får regelbunden kärlek.
den förbrukar ca 7,2 dl/mil på lugn landsväg. I blandad kring 8,1-8,3 om du är snäll i körningen.
Bilen är lätt att förstå, meka och köra. Rostskyddet spelar i en helt egen division.
köp en bil utan fusk/konstläder så slipper du trasigt säte
Låter som att det är ett bra val då om man vill ha något stabilt som håller. Visst är det kamremsbyte vid 18000 / 36000 mil på sådan motor?
Några andra stora service'ar som kommer göra hål i plånboken man ska budgetera in?
på bensinmotorerna tror jag bytesintervallen är 16000 mil.
All service kan du lätt göra själv. kamremsbytet är kostar ca 7500:-.
Användarvisningsbild
av wissel
valln skrev:Servicekostnaden är inte så stora pengar, men jag skulle ta höjd för reparationer på 10-15 000 kr ibland, förhoppningsvis inte alls varje år.
Lite nyfiken på vad dessa reparationer skulle kunna vara? var eller vartannat år ? :-O)
av valln
Framvagnsdetaljer kan fort bli sammanlagt kanske 15-20000 kr under några år.
Bromskivor och klossar runt om.
Kopplingsbyte
Ev automatproblem men då rekomenderar många en ny för 40 papp.
Startmotor, bränslepump, generator kanske inte blir så farligt per grej.
Katalysator och avgassystem kanske inte heller blir så farligt per grej.

Obs jag menar rep på volvoverkstad med originalgrejer.
Användarvisningsbild
av milktrucker
reparationer kommer med åren. AC-kompressor och koppling är saker som kostar en del, men det gäller alla bilar oavsett märke.
Volvo är lätt att laga och serva själv och där kan man spara flera tusen per år.

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]