Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Har precis köpt en s60 2,5T -05.

Och sen för några dagar sen så började detta problem att just på morgonen när bilen har stått över natten så är det väääldigt tungt att lägga i både 1an och backen.

Sen när man har slitit i dom och kommit iväg så blir det bra nästan direkt.

Växlarna känns som dom ska när bilen har stått i 4h ialafall, men det är just över natten eller en arbetsdag så blir det jättetungt!

Vad beror det på? ??:-/
antingen dåligt fett i växelvajrarna som gör att de blir trögt eller så har fettet på ingående axel i lådan blivit dåligt å gör att kopplingen "driver" lite i alla fall när du försöker lägga i växeln.

Är de tungt å lägga i växlarna med motorn avslagen trots att bilen är kall ?

prova dubbeltrampa ett par gånger på kopplingen innan du lägger i växeln å se om de hjälper.

dom flesta typer av dessa problem har med väder /temperatur å göra.

Inget farligt dock :)
Kopplingslamellen draggar på splinsen.
Du måste ta ner växellådan och rengöra och då är det lika bra att du också byter koppling och urtrappningslager. Kostnad med arbetet kanske 10-15 000 kr.
Standardfel på modellerna 04-05 cirka och förmodligen var det därför bilen såldes...
Att säga att man "måste" ta ner växellådan och betala 10-15k för att fettet på splinsen "försvunnit" eller vad man ska kalla det är nog att ta i lite. Antingen vänjer man sig vid problemet eller så slantar man upp, men det är inget måste. Det här är vanligt på tidigare årsmodeller av S80 också, haft två stycken, man vänjer sig. Beroende på hur man parkerar så lämnar man ettan eller backen i när man stänger av bilen.

Har nyss betalt 13k för kopplingsbyte på min S60 och det är ingen kostnad jag skulle ta för att det är trögväxlat när den är kall.
S80_140HK skrev:Att säga att man "måste" ta ner växellådan och betala 10-15k för att fettet på splinsen "försvunnit" eller vad man ska kalla det är nog att ta i lite. Antingen vänjer man sig vid problemet eller så slantar man upp, men det är inget måste. Det här är vanligt på tidigare årsmodeller av S80 också, haft två stycken, man vänjer sig. Beroende på hur man parkerar så lämnar man ettan eller backen i när man stänger av bilen.

Har nyss betalt 13k för kopplingsbyte på min S60 och det är ingen kostnad jag skulle ta för att det är trögväxlat när den är kall.
Förlåt du tolkar vad jag skriver strikt och jag skrev härligt flummigt.
Med mitt ord måste menade jag för att åtgärda problemet behöver man ta ner växellådan, det var förmätet av mig att skriva måste och inte klarlägga det närmare.
Annars är min erfarenhet att det här felet blir värre och värre med tiden och tillslut tvingas man åtgärda felet eller sälja bilen som tidigare ägare gjorde.

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]