Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengt A
Det finns några gamla trådar på detta ämne, där de flesta fastnar i diskussioner om varför man inte vill ha bältet på.
Det kan ju i och för sig vara intressant o diskutera,
men frågan kvarstår:
Hur koppla bort ljudsignalen ?
Plocka ur säkring?
Klippa av nån lämplig kabel?
Är det verkligen ingen som vet ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Bengt A skrev:Det finns några gamla trådar på detta ämne, där de flesta fastnar i diskussioner om varför man inte vill ha bältet på.
Det kan ju i och för sig vara intressant o diskutera,
men frågan kvarstår:
Hur koppla bort ljudsignalen ?
Plocka ur säkring?
Klippa av nån lämplig kabel?
Är det verkligen ingen som vet ?
du kan inte klippa nån kabal eller plocka bort nån säkting eller relä.
det som låter är en summer som är fast löss på DIM summern till handa håller alla bilens ljud, tillexempel blinkers.
beroende på hur dan funktion du vill ha kan man ändra funktionen genom att byta mjukvara i bilen. men du kan inte få bort funktionen helt
Användarvisningsbild
av Loner
Precis som carman säger, vill man prompt ha bort plinget så är de ttill att löda bort summern i dim:en..

/L
av NCR
Egentligen borde det finns en funktion så att man kunde stänga av pipet. De nollor som vill åka runt utan att ha säkerhetsbälte på sig borde ju få göra detta ostört, och så tar Darwin hand om genpoolen lätt och smidigt.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Grejen är att skattebetalarna får ta hand om 'puckot' som körde utan bälte och kanske ge henne/honom vård för några miljoner när de skall operera ut en rattstång ifrån halsen :P

Man kan säga vad man vill om bälte. Men de sitter ju där utav nån anledning: det är säkrare att ha på sig det än inte.

*Pling pling pling pling*
av Hemgårn
Jo, sen finns det mer saker som irriterar mer än plinget från påminnaren.. som indioter i trafiken som snackar i mobilen samtidigt som de INTE ger tecken i/ur cirkulationsplats/ kör 80km/h på mototväg/med mera.

En polare till mig vill einte höra plinget i sin s60 och blev arg när det lät. Då smög jag fram att det nog var bäst att dra på sig bältet direkt istället för att grina som en liten gosse som inte får sitt lördagsgodis i tid framför Bolibompa...

Irriterar ljudet - på med bältet. :idea:
av jimjam
Hej.
I min bil( V70 Tysk imp) är bältespåminnaren laddad med någon amerikans mjukvara då den tystnar efter några sec.
Den info fick jag an en kille på Haga Norra.
Kanske går att få tag på?

//Jimjam
av norr
Jag tror Volvoverkstaden kan ta bort "plinget".
Hur gör de på taxibilarna ? Det är inte ofta man ser en taxichaufför med bältet på.
av turbomart
Jag säger som Sean Connery:

"Give me one ping, and one ping only."

(The hunt for Red October)

-utan att vidare ge mig in i diskussionen.
av Ugbugg
jimjam skrev:Hej.
I min bil( V70 Tysk imp) är bältespåminnaren laddad med någon amerikans mjukvara då den tystnar efter några sec.
Den info fick jag an en kille på Haga Norra.
Kanske går att få tag på?

//Jimjam
Japp, så är det i min också, den tystnar efter några sec.

En sak man kan göra om man har en "svensk" volvo och inte vill ha bältet på och inte vill höra blipet är att ta en sväng förbi skrotfirman och köpa ett bilbälte och klippa bort och behålla själva "låsgrejen", alltså den som sitter på bältet och som man hakar fast i låset bredvid stolen. Sätt fast den i bälteslåset på din bil och den tror då att du har bältet på och inget blip. Billigare, enklare och man behöver inte modifiera/förstöra elektroniken. Ja, hmm hoppas ni förstår vad jag menar...

Jag tycker personligen att bilbältet är till för att användas och ska alltid användas.

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]