Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elma
Tja !
Har en V70 n -02 med gasspjäll Magneti Marelli 8644345 (vit etikett) och undrar om man kan ersätta det med Magneti Marelli 8644347 (gul etikett) utan att gå in med dator för att ändra i bilens mjukvara, alltså byta rakt av ?
Mvh Elma
av garinge
Du behöver mest troligt besöka Volvo för att ladda ny programvara för nya spjället..

Har du spjället liggandes så kan du alltid prova montera det och se om det funkar, kan ju hända att
det faktiskt fungerar..
Användarvisningsbild
av Magnus308
Det här är från Atech2´s hemsida angående dom spjäll du nämner och mjukvaran till dessa.

EDIT:
Det gick inte att länka direkt till monteringsanvisningen men den ligger under kategori volvo sspjällhus som en PDF.
http://atech2.se
av Per L
Jag har inte siffrorna i huvudet nu (vilket gult nummer som ersätter vilket vitt nummer) men kommer spjället från en bil med samma motor som i din bil så kommer det nog att fungera direkt.
Köper du däremot ett nytt "gult" spjäll som aldrig suttit i någon bil så kommer det inte att fungera eftersom det då aldrig lagts in någon mjukvara i den.

Så tex köpte jag ett "gult" spjäll till morsans S60 -01 140 hk automat från en S80 -01 140 hk automat och det spjället vara bara att montera och köra. Det har fungerat bra nu i ca 5 år. Det lär dock inte vara samma artikelnummer på mjukvaran till en S80 och en S60 men det fungerar bra ändå.

Per L

Antar att det kan bli kortvarigt. Som jag sade s&[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak