Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emty77
Hej...

Ägare av en V70N -01 2,4T går bra i övrigt dock lite tjall på tomgången.
Har läst mycket om vandrande tomgång vilket jag också upplever.
Rengöring av gaspjäll verkar vara en bov i dramat att försöka med innan man börjar byta delar hit o dit... Nu till frågan...

Jag tror jag har lokaliserat vad den sitter men är inte helt hundra, skulle vara tacksam för beskrivning närmare :)
Om nu jag har lokaliserat rätt del så hur i hela världen lyckas ni rengöra den själva, utan att montera bort allt i fronten... fattar inte?
Snälla led mig rätt så jag kan göra detta utan att lämna in bilen...

mvh Conny
Användarvisningsbild
av CarMan
det är viktigt att du har en fungerande vevhusventilation på den där motorn
av Emty77
Förklara närmare tack...
Användarvisningsbild
av CarMan
Emty77 skrev:Förklara närmare tack...
det är viktigt att vevhusventelationen inte är igensatt, då kan du får deta fenomen + att den skitar ner själhuset onödigt mycke & du kan också få olje lekage.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
om du inte redan har lokaliserat spjället, så sitter det mellan luftrenaren och insugsröret, lossas i båda ändarna med slangklämmor. Sitter fast med 4 bult som jag fick lossa för att komma åt bättre när jag gjorde rent på min bil som är en S80. Spjället är en rektangulärl aluminburk.
Användarvisningsbild
av CarMan
Miss my Olds skrev:om du inte redan har lokaliserat spjället, så sitter det mellan luftrenaren och insugsröret, lossas i båda ändarna med slangklämmor. Sitter fast med 4 bult som jag fick lossa för att komma åt bättre när jag gjorde rent på min bil som är en S80. Spjället är en rektangulärl aluminburk.
Han har ju turbo
av Emty77
Var sitter den om jag har turbo då?
Är de ingen idé att testa göra rent den då?
Eller är de för svårt?
Hur håller jag vevhusventelationen ren, och hur kolar jag det, var sitter den?
Fan va dålig man e :(
av jbl
Självklart kan du prova att rengöra spjället. Den sitter dumt till under insuget.

Sök på gasspjäll här på forumet så får du mer information.

Göra rent vevhusventen är ett besvärligt jobb. Kan inte detaljerna.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är aldrig fel at göra rent spjäll huset, den sitter undet insugsröret & är som en fyrkantig låda med en sladd på.
men du bör också ladda ny mjukvara i den.
du bör ta bort o kolla nippeln som sitter på insugsrörets högra sida, underifrån & upp. presis vid generatorn. är denna igensatt så går bilen inte bra
av Emty77
klarar man rengöra vevhusventen själv? om man inte är en volvonärd ;)

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]