Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petmar
Hej
Jag var inne i vida i dag och provade stänga av varningsljudet för bältet.
Jag var i dim avancerat och klickade iconen och fortsätt.

Men när jag provkörde så var det fortfarande varningsljud i alla fall.

Är det någon som vet om det går att ändra ?

Marcus
Användarvisningsbild
av wissel
Tror du behöver ändra mjukvaran i bilen till USA drivisen.
Så det får nog anses som omöjligt att själv åtgärda detta.
Användarvisningsbild
av Perra83
DooZeR skrev:Ta på dig bältet så slipper du ljudet (:-) :D
Bältet ska va på :-)-)

Värre är det på farsans Renault där det tillslut piper öronbedövande högt och det ger sig inte när man stannar bilen.
av Schmoyoho
Av nyfikenhet: hur låter det s.k USA-ljudet? Jag använder förstås bälte själv men bara det att passagerare ibland tar av sig bältet under de sista tio meterna i krypfart eller vissa trilskande halvberusade bekanta vet bättre... Ja, jag brukar ändå tjata att de ska ta på sig bältet men ändå får jag höra plingandet ibland vilket är oftare än jag vill.
av petmar
Visst ska bältet vara på .
Men det innebär inte att jag behöver ha det plingande i ljudet.
jag hade varit nöjd utan (bara lampan) men det ser visst omöjligt ut.

Fast men kan undra är usa drivrutinen möjligt val vid en total can ? och sen så kan du ändra själv ?
total can liggr väl under 1000kr och sen så är det möjligt att välja ?

Marcus
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Jeg kjøpte min V70 begagnad, og etter litt oppdaga jeg at passasjersetet ikke varsler på beltet. Samme hvilken fart, så kommer det aldri varsellyd hvis passasjer ikke har på seg belte.
Solgt ny i Norge, så det er ikke noe USA-greier så vidt jeg veit.

For fører varsler den som normalt.

edit:
Jeg ser bilen min er spesifisert med:
ES05 - Occupant Weight Sensor - No OWS
EX01 - Seat Belt Minder, Passenger - Without seat belt minder
av Storfot
Alltså, angående bältespåminnelse - är det verkligen någon mening med det? Har man vanan att ha bälte så märker man ju direkt om man inte har det, det känns "fel" på något sätt. Som jag ser det är det bara till besvär, typ när man backar bilen mot ett släp och behöver springa ut ett par gånger och kolla hur nära man är så är det vansinnigt irriterande att behöva ta på bältet eller lyssna på det ljudet. (Om nu inte biltillverkaren varit smart nog att bara aktivera det över en viss hastighet då.)

En sak som däremot vore bra är en varning om någon av ungarna i baksätet inte har bältet knäppt, men det verkar inte någon ha uppfunnit än.
Användarvisningsbild
av svergie2
Storfot skrev:
En sak som däremot vore bra är en varning om någon av ungarna i baksätet inte har bältet knäppt, men det verkar inte någon ha uppfunnit än.
Funnits länge ju!

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]