Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hejsan alla glada!
Vet ej varför men har hänt två gånger nu att bilens mätare för värmen har sprungit över mittensträcket :s Som idag så var den lite över andra sträcket mot de röda då vi åkte runt lite i Kalmar. Ca 27 grader soligtväder. Tycker dock inte att den ska ska gå över sträcket ändå?:s när ja kom upp i hastighet (ca 50) så sjunk den igen sakta. Vad kan problemet va?:/ ingen förändring på vatten nivån utan den ligger fortfarande på max :s
Användarvisningsbild
av wissel
En vild gissning att det skulle kunna vara din Termostat !! Orkar inte öppna fullt ut !
Går fläkten för fulla muggar ?
Användarvisningsbild
av DooZeR
wissel skrev:En vild gissning att det skulle kunna vara din Termostat !! Orkar inte öppna fullt ut !
Hade den i tankarna med. Men hur testar jag min nuvarande termostat?
Vart sånt liv utanför då detta har hänt sen har jag inte haft möjligheten till att stanna:/ men jag tror den gör de! För jag märkte en varm dag att fläkten flåsade på duktigt efter jag hade stängt av bilen med.
Användarvisningsbild
av DooZeR
DooZeR skrev:
wissel skrev:En vild gissning att det skulle kunna vara din Termostat !! Orkar inte öppna fullt ut !
Hade den i tankarna med. Men hur testar jag min nuvarande termostat?
Vart sånt liv utanför då detta har hänt sen har jag inte haft möjligheten till att stanna:/ men jag tror den gör de! För jag märkte en varm dag att fläkten flåsade på duktigt efter jag hade stängt av bilen med.

Tänkte på det med angående termostaten. Kan man byta enbart den eller är de hela huset som gäller? Hittar olika svar hela tiden:s
Hittade denna länk:

Är de så enkelt att byta termostaten??
Användarvisningsbild
av wissel
Filmen på tuben visaR EN 140/170 HK. Motor utan turbo.
Lite bökigare på din bil dessvärre.....tror dessvärre att du åker på hela huset MEN
det finns dom som tar isär även detta o byter Termostaten....
har inte gjort detta själv....
av garinge
wissel skrev:Filmen på tuben visaR EN 140/170 HK. Motor utan turbo.
Lite bökigare på din bil dessvärre.....tror dessvärre att du åker på hela huset MEN
Det ser likadant ut på en 2.4t så varför säger du att det är bökigare när det är exakt likadant?

Sen lossar man huset, byter termostaten och skruvar tillbaka...
Bilagor
DSC_6504.jpg
Ingen skillnad egentligen mellan en 2.4 och en 2.4t på termostathus delen..
DSC_6504.jpg (151.07 KiB) Visad 373 gånger
Användarvisningsbild
av DooZeR
garinge skrev:
wissel skrev:Filmen på tuben visaR EN 140/170 HK. Motor utan turbo.
Det ser likadant ut på en 2.4t så varför säger du att det är bökigare när det är exakt likadant?

Sen lossar man huset, byter termostaten och skruvar tillbaka...

Okej! Ja med eller utan turbo borde inte spela någon roll? :) Men så det är bara att göra enligt filmen så borde de lösa sig? :p
Räcker de då att inhandla denna: http://www.skruvat.se/Termostat-P10615.aspx och sedan följa filmen där?
av garinge
Jag personligen hade handlat termostaten på Volvo, och sist när jag bytte på min 00'as 2.4 utan turbo så skruvade jag bara bort torxen, lyfte snabbt ur gamla termostaten och i med nya och skruvade tillbaka termostathuset med
nya torx från volvo.. Gick hur bra som helst, dock gjorde jag det direkt efter hemkomst från jobbet så det var kanske lite varmt med glykolen, men äsch... Behövde bara fylla på minimalt :) det löste både värmeproblemen och efter det låg tempmätaren på kvart över tre... :)

Ös på med typ 5-56 eller WD40 dagen innan så torxen släpper enkelt, dom sitter nog annars ganska bra :)
Användarvisningsbild
av DooZeR
garinge skrev:Jag personligen hade handlat termostaten på Volvo, och sist när jag bytte på min 00'as 2.4 utan turbo så skruvade jag bara bort torxen, lyfte snabbt ur gamla termostaten och i med nya och skruvade tillbaka termostathuset med
nya torx från volvo.. Gick hur bra som helst, dock gjorde jag det direkt efter hemkomst från jobbet så det var kanske lite varmt med glykolen, men äsch... Behövde bara fylla på minimalt :) det löste både värmeproblemen och efter det låg tempmätaren på kvart över tre... :)

Ös på med typ 5-56 eller WD40 dagen innan så torxen släpper enkelt, dom sitter nog annars ganska bra :)

Okej ja men dåså! Blir en runda till Volvo en dag nu då! :) Men varför snackar folk om att man måste byta hela huset då man ska byta termostat?? Tycker de såg ganska enkelt ut att göra som du sa och va som visades i filmen :p
av garinge
DooZeR skrev:
garinge skrev:Jag personligen hade handlat termostaten på Volvo, och sist när jag bytte på min 00'as 2.4 utan turbo så skruvade jag bara bort torxen, lyfte snabbt ur gamla termostaten och i med nya och skruvade tillbaka termostathuset med

Okej ja men dåså! Blir en runda till Volvo en dag nu då! :) Men varför snackar folk om att man måste byta hela huset då man ska byta termostat?? Tycker de såg ganska enkelt ut att göra som du sa och va som visades i filmen :p
Bara göra det, och glöm inte nya torx till huset, känns alltid bättre när du skruvar tillbaka det :)

Jadu, ingen aning, folk kanske tänker på audi/vw hus i plast? detta är i stål/metall så det är ingenting man behöver byta..
utan det är hållbart, och Ja det är enkelt, det svåra är mest att få loss torx:en som håller fast det, i alla fall när jag sist bytte...
(det var mitt i vintern, klockan 0530 på morgonen i säkert -10 och het glykol) simpelt, jag hade köpt en stor jäkla mejsel i torx,
som jag satte en större igenom som hävkraft och tack vare dränket med 5-56 dagen innan gick det prima :)
se bara till att nya termostaten hamnar rätt i.. :)

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]