Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej funderar att slå till på en V70 bensin 170 hk version med automat , årsmodell 2006-2007 har dock även en diesel i bakhuvudet, 163 resp 185 hk version .
Pendlar till jobbet så total körsträcka blir väl ca 2500 mil per år.
Budgeten min ligger på runt 80 - 90000 max !
Hjälp mig med plus resp minus punkter inför det stundande köpet !

Mvh
Först och främst är väl om man gillar karaktären på motor med diesel kontra bensin.
Bättre knuff på låga varv med en diesel om man jämför med sugbensinarna.

Kostnadsmässigt är det väl bara att kolla upp vad andra med liknande bilar har för riktigt förbrukning och räkna på det mot den rejält mycket dyrare skatten på dieselbilar.

Vad gäller service och reparationer samt kvalitet på motorn så är jag dåligt insatt på vilken diesel som är mest driftsäker. Kolla upp hur det är med partikelfiltret på dieseln. Vissa motorer ska det väl bytas på och det är inte helt gratis (eller det är kanske bara de mindre dieslarna till V50 som har filter som ska bytas?)

Bensinaren är väl relativt driftsäker och finns många som rullat långt utan större problem.
Rådet är väl att byta olja/filter med tätare intervall än 3000 mil. Jag byter var 1500 mil eftersom kostnaden är så liten och det känns bra med nya olja i motorn då och då.

Annars är ju många av de svaga punkterna samma (framvagn, bromsar e.t.c.) så det kan du hitta rikligt med info om i detta forum.
Det här med skatten gör mig förvirrad.
Kikar ju själv på en D5 -11 och den skatten var ju i stort sett samma som min 2,5T.
Är det lägre skatt i några år och sedan pangar dom på så att man far ur skorna eller är det något annat som styr?
Polarens bensinare med V8 från -01 släpper ut det dubbla mot min bil men har ändå nästan halva skatten.

/Förvirrad
OK undrar angående vilken förbrukning man får räkna med på en bensinare jämfört dieseln på långkörning ?
Angående partikelfilter tror jag inte det behöver bytas på en D5 rätta mig om jag har fel ?

Frågan är väl som sagt om det lönar sig att gå på en D5 istället för bensin femman rent ekonomiskt ?
Är det mer som kan strula på d5.an som ger högre löpande utgifter ?

mvh Anders
Stämmer nog att Volvos dieselfemmor inte har filter som behöver bytas.

Vi har en manuell 140hk och på långkörningar (70-110km/h) så snittade vi 0,68l/mil.
På autobahn i runt 130-140km/h så blev snittet runt 0,85l/mil.
Nu vet jag dock inte hur mycket automaten gör förbrukningsmässigt.
skatten går efter miljöklassningen.
kör du med tunga släp ofta så ska du ha dieseldriven bil, likaså om det är mycket stadskörning för det är där diseldrivna bilen kommer till sin rätt och bensinbilen börjar förbruka.
På landsväg är inte skillnaderna lika stora mellan bensin och disel. Men o det är ekonomi som spelar in bör du kolla på en Bi-Fuel som går på biogas. Det är ca 700 kr i skatt och kostnadsmässigt går den billigare än en bensindriven bil eftersom gasen är billig.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]