Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var på Brandt och fick felkoderna avlästa.

Killen sa att ett glödstift var dåligt och något med virvelspjället.

AEM - Inget fel hittat.

AUM-40FF - förstärkare, huvudantenn signal saknas - felkoden är funnen inte aktiv.

BCM-0021 - hjulsensor höger fram felaktig signal - felkoden är funnen inte aktiv.
BCM-0031 - hjulsensor vänster bak felaktig signal - felkoden är funnen inte aktiv.
BCM-0041 - hjulsensor höger bak felaktig signal - felkoden är funnen inte aktiv.

CCM-0030 - luftkvalitetsensorn internt fel - felkoden är funnen inte aktiv.

CEM-1A52 - kommunikation med DDM-styrenhet signal saknas - felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A53 - kommunikation med PDM-styrenhet signal saknas - felkoden är funnen inte aktiv.

CPM - inget fel hittat.
DDM - inget fel hittat.
DIM - inget fel hittat.

ECM-135F - luftmassemätare - för hög signal - felkoden är funnen inte aktiv.
ECM-1890 - virvelspjällreglering - fastnat - felkoden är funnen inte aktiv.
ECM-18B0 - virvelspjällreglering - offset fel - felkoden är funnen aktiv.
ECM-6663 - glödstiftsreglering - felaktig signal - felkoden är funnen inte aktiv.
ECM-940F - bromspedalgivare - felaktig signal - felkoden är funnen inte aktiv.

PDM-E010 - styrenhet internt fel - felkoden är funnen inte aktiv.
REM-6A01 - brytare centrallåsmotor för hög signal - felkoden är funnen inte aktiv.
RTI-20000 - dvd-spelare avläsning internt fel - felkoden är funnen inte aktiv.

SAS - inget fel hittat.
SRS - inget fel hittat.
UEM - inget fel hittat.

TCM-0A31 - kommunikation styrenhet signal från styrenhet motor (ECM) saknas - felkoden är funnen inte aktiv.

* Tycker radion har svårt att få in radion ordentligt
* det har hänt att den har flaggat bromsar när något hjul snurrat till i lera men kan vara rost i abs kuggarna, har bytt bromsskivor fram nu.
* har gjort service med bromsar, oljor osv samt kupefilter och acgas.
* bromssystemet blev förtvivlad när jag hade framhjulen uppallade och körde medan bakhjulen var still, så kan tänka mig det loggades.
* navigatorn har haft en repad skiva som den blivit förvirrad av.
* även haft av bakkofångaren för byta backsensorer. minns inte om jag startade bilen i samband med det men kunde ju förklara punkten om inte få kontakt med antenn.

Dom i verkstaden nollade allt nu så får väl se vid nästa tillfälle. Vad för saker som listas då, jag hoppas allt "inte aktivt" bara är gamla troll som inte är något att bli skraj över?

Virvelspjäll och glödstift kanske jag får kolla närmare på då det var sånt han anade kunde vara fel på.
Hur hade ni tacklat denna listan?

[Edit] spjäll armen hade lossnat från spjället och kilat fast sig neråt, försökte då lossa den ifrån spjällmotorn och såklart gick armen sönder. vill minnas mig ha läst att det antingen är väldigt dyr arm eller något man inte kan få tag på utan får byggaom?

[Edit]såg nu att även mekonomen säljer ny arm för 53kr.. Blir nog volvo origianl.. Men folk skriver att det är vanligt att motorn går sönder. Jag kunde inte vrida motorn med mild handkraft, hur testkör man motorn? spjället i sig gick fint..

[Edit] det nämns ofta att den måste kalibreras efter byte. Samtidigt nämns det att bilen gör det efter var 5e uppstart.
Så, om jag köper en ny arm, monterar, och startar bilen 5 gånger, så bör allt vara frid och fröjd?

Fast jag vill kolla så den motorn fungerar alls på något vis?
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]