Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agw
Har en orginal bensinvärmare som slutat fungera. Testade den för någon månad sedan och då fungerade direktstart och timerstart perfekt. Nu när jag verkligen behöver den startar den inte alls.
Försöker jag direktstarta den. Dvs gå från läge AV till PÅ skiftar den direkt tillbaka till AV. Timer fungerar naturligtvis inte heller men den köper inställningarna och informerar att timern är aktiv när jag riggat den.
Säkringar är hela, men jag misstänker att det kanske har med överhettningsskyddet att göra. Finns det ett sådant? Var sitter återställningen?

MVH
/AGW
agw skrev:Har en orginal bensinvärmare som slutat fungera. Testade den för någon månad sedan och då fungerade direktstart och timerstart perfekt. Nu när jag verkligen behöver den startar den inte alls.
Försöker jag direktstarta den. Dvs gå från läge AV till PÅ skiftar den direkt tillbaka till AV. Timer fungerar naturligtvis inte heller men den köper inställningarna och informerar att timern är aktiv när jag riggat den.
Säkringar är hela, men jag misstänker att det kanske har med överhettningsskyddet att göra. Finns det ett sådant? Var sitter återställningen?

MVH
/AGW
Du måste radera felkoderna på den för att kunna få igång den.
efter tre försök sätts en flagga och den startar inte föränn koderna är
raderade.

//Branx
av Funatic
Lånar tråden lite då jag har exakt samma problem...

jag kopplade bort batterikabeln i 20 minuter igår utan skillnad, sen började jag tänka på att batteriet i bilen är lite-så-där så jag ska nog byta det ikväll, värmaren startar väl inte om batteriet inte är fullgott.

Men du menar att jag måste in till Volvo så dom nollställer felkoderna då?
av Addekarlsson
Värmaren i min 960 tuffade på så fint så trots kasst batteri. Det fick jag bittert erfara i måndags morse, när jag fick ta fram laddaren.... Det vart nytt batteri samma dag.
Jag har 091-D i min bil.

Har man obd-II så är det volvo som gäller för att nolla dessa felkoder värmaren lagrat. Om man itne har utrustning för det själv alltså...

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av elmuppo
Funatic skrev:Lånar tråden lite då jag har exakt samma problem...

KLIPP!

Men du menar att jag måste in till Volvo så dom nollställer felkoderna då?
Jajamen!
av TerSve
Jag sitter i samma sits. Åker till Bilia för att kolla felkoder. Felkod på flamvakt, samt för många misslyckade startförsök. Raderar felkoderna och och byter flamvakten själv. Fortfarande samma fel. Åker tillbaka till Bilia för att kolla igjen. Samma felkoder. Symtom: Värmaren startar, går i ca 20 sek, stannar sedan. Jag har beställt en givare som sitter bredvid tempgivaren, har troligtvis med flamvakten att göra, men sätter ej felkod?? Detta skall göras snart. Det jag INTE tycker om detta är att jag sitter i KLORNA på Volvos återförsäljare. Absolut ingen kritik till Bilia. Jag anser att jag har rätt att kunna laga småfel på min bil själv utan att behöva betala för att få felkoder raderade. På Volvos lastbilar och bussar kan man som ägare avläsa och radera felkoder i displayen. Detta borde jag också kunna göra på min bil. Det som egentligen kostar är inte kostnaden för verkstadsbesöket, utan att behöva ta ledigt från jobbet, samt transporten till verkstaden. Detta är min åsikt. Detta KAN leda till att man i slutändan bojkottar bilmärken som tvingar oss till en märkesverkstad. Det jag tycker att man kan kräva är att avläsning och radering av felkoder är kostnadsfria för ägaren. Får jag medhåll från andra? Kanske ett litet uppror pågång???
// Terje
av agw
Ok, blir ett besök hos Bilia då. Hittar inte ens värmaren under huven, shit vad trångt det är. Kan någon beskriva var bensinvärmaren kan sitta...
:)

/AGW
Användarvisningsbild
av CarMan
TerSve skrev:Jag sitter i samma sits. Åker till Bilia för att kolla felkoder. Felkod på flamvakt, samt för många misslyckade startförsök. Raderar felkoderna och och byter flamvakten själv. Fortfarande samma fel. Åker tillbaka till Bilia för att kolla igjen. Samma felkoder. Symtom: Värmaren startar, går i ca 20 sek, stannar sedan. Jag har beställt en givare som sitter bredvid tempgivaren, har troligtvis med flamvakten att göra, men sätter ej felkod?? Detta skall göras snart. Det jag INTE tycker om detta är att jag sitter i KLORNA på Volvos återförsäljare. Absolut ingen kritik till Bilia. Jag anser att jag har rätt att kunna laga småfel på min bil själv utan att behöva betala för att få felkoder raderade. På Volvos lastbilar och bussar kan man som ägare avläsa och radera felkoder i displayen. Detta borde jag också kunna göra på min bil. Det som egentligen kostar är inte kostnaden för verkstadsbesöket, utan att behöva ta ledigt från jobbet, samt transporten till verkstaden. Detta är min åsikt. Detta KAN leda till att man i slutändan bojkottar bilmärken som tvingar oss till en märkesverkstad. Det jag tycker att man kan kräva är att avläsning och radering av felkoder är kostnadsfria för ägaren. Får jag medhåll från andra? Kanske ett litet uppror pågång???
// Terje
General fel.
du har ju bara kollar vad felkoden heter, inte vad den betyder!!!
din värmare för söker säga att den inte ser nån låga, vilket den ser via flamvakten. det är ju här man ska börja felsöka o inte byta delar.
har du låga, men flamvaknten inte ser den, så ska du mäta flamvakten för o se om den funkar. det kan ju vara fel på flamvakt , kablage eller styrenhet. Men mest troligt ät väll att du inte har nån låga o då får du ju kolla om det fins nån möjlighet till at få en låga
(bränbartmatrial, syre, värme)
Användarvisningsbild
av CarMan
klart du kan nolla felkoder själv, bara att köpa dig en egen felkodsavläsare.
inte konstigare på andra bilmärken, eller andra branscher. ska du bygga en altan så får du inte verktygan gratis
av TerSve
Först AGW. Värmaren sitter på vänster sida framför hjulhuset. Den sitter fast med 2 bultar och 1 mutter. Lossa vänster framhjul. Lossa innerskärmen i framkant (borra ur plastnitar), vik undan skärmen bakåt. Nyp åt 2 st kylvätskeslangar. Lossa slangklämmorna. Lossa bränsleröret. Ta isär kopplingstycket till värmaren. Sedan går det att lirka ut värmaren.

Sedan CarMan. Du har naturligtvis rätt i det du skriver. För min del så är det billigare att byta de få delar som sitter i värmaren än att lämna in på felsökning. Givarna kostar runt 200:- st. Låga har jag, men när flamvakten skall ta över så slutar värmaren att fungera. Att byta flamvakten var naturligtvis en chansning. Men min tid är gratis för mig så det gör inget. Sedan så har jag inga referenser på vilka värden givarna skall vara på så jag struntade i att mäta alls. Det jag vet är att glödstiftet fungerar och att värmaren ej är igjensotad. Det luktar även bensin om värmaren då den inte tände första gångerna. Samt bränslepumpen tickar så fint. Då återstår bara givarfel i mitt teorimekande. Sedan nästa fråga. Var köper jag felkodsläsaren och vad kan en sådan kosta?

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]