Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeC
Hej alla, mitt första inlägg här!

Idag var det dags för ett stort fel på min V70 2,4T -00 som gått nära 42000 mil. Det började med att motorn gick lite rått på morgonen, sedan vid hemgång så lät den inte rent, luktade bensin vid start, som om den inte gick rent på en cylinder. Gick bättre om man ökade varvet något. Vandrande tomgångsvarv stundtals, inte bra helt enkelt. Har hänt förut, då var det en tändspole så jag åkte vidare. Strax därefter var det någon som tutade och blinkade åt mig, körde av och kollade, då hängde det världens trasselsudd ur avgasröret, har aldrig sett detta förut. Drog ur denna isolering/glasfiber och åkte vidare, bilen trött, drar mer än vanligt, går som en stenkross vid 1500 varv men hjälpligt om jag ligger över 1700-1800. Var egentligen på väg från Göteborg till Skåne på jobb men satsar på att ta mig de 20 milen hem innan allt faller isär. Blir blinkad på en gång till av att det flyger en lång "peruk" ur avgasröret. Får förslaget att det kommer från katalysatorn, vilket låter "vettigt". Fortsätter hem med tröskverket, det får gå som det går men det går ju bra. Trött som tusan dock i backarna, inget acc.

Har aldrig varit med om att en katalysator packat ihop, är det vad som kan ha hänt här, det luktade ju skapligt med ozon ibland så det stödjer ju den tanken.

Jag var säker på att det var tändstift eller spole som skulle ge upp eftersom de går på övertid. Har haft mycket motorstyrningstrassel genom åren, men har funkat skapligt efter byte av styrdator för ett par år sedan så jag var säker på att det bara var det "vanliga".

Vad säger expertisen, har jag ett problem (kat/lambda) eller flera (tändning)? Hur beter sig en motor vid katalysatorhaveri? Kan motorstyrproblem skjuta en katalysator, vilket problem kom alltså först?

Tack på förhand för alla förslag!
av marimbalanguage
Att isoleringen har blåst ut tyder på interna skador på din ljuddämpare.
Ofta är det rost som orsakar detta, innerrören rostar sönder och isoleringen blåses ut. På vägen ut kan den blockera avgasröret, vilket gör att motorn känns slö. Hände mig en gång, massa hårdpackad isolering satt fast i röret efter den sista dämparen.
av MickeC
Tack!

Slutdämparen är inte helt fräsch, och den är skadad, slutröret efter den har knäckts av, såg det först idag och trodde att första trasselsudden som kom ut hade med det att göra, den var minst ett par meter eller mer och var upplindad på dragkroken... Du menar alltså att det är troligare att det kommer från dämparen än från katalysatorn som någon föreslog? Det vore ju en lättnad!

Jag hade också motorvarningslampan som blinkade, särskilt vid pådrag, och den går rätt illa på tomgång ("4-cylindrigt")samt pendlar ibland som om automatchoken kopplades in och ur varannan sekund. Den verkar inte bara kvävd utan som att det fanns något mer, typ motorstyrning. Det är därför jag misstänker att det är något mer, men det är ju ovanligt om det kommer samtidigt. Rostig ljuddämpare och motortrassel är svårt att sätta i samband. Kan motorn gå himla rått av att strypa på avgaserna? (Jag hoppas det för då blir det billigare än väntat)
av jonko
Katalysatorn vågar jag påstå att det inte kommer från med stor säkerhet då dess innehåll mer påminner om en stor bikaka i metall.

Ja motorn kan gå riktigt dåligt om det är för högt mottryck i avgassystemet så börja med det.
av MickeC
Provar detta, tack! (Gubbe nr2 som blinkade på mig kom med idén att katalysatorn även innehöll ett isoleringsmaterial men om detta påstående helt kan dementeras så är det ju inget snack om att det är dämparen. Jag har inte öppnat en huv sedan Amazon- och 240-tiden så jag går gladeligen på vad som helst när det gäller nyare bilar)
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]