Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xubunticious
Hallojsan,

går i tankarna att köpa mig en XC70 (begagnad), men vad finns det man borde tänka på eller sikta in sig på?

Vill gärna ha Diesel varianten, automat/manuell spelar ingen roll. Kör 940 -92 idag (bensin/manu) idag.
Har en pappa som är gammal Volvo-mekare och glorifierar 700/900 serierna, men han säger att ska man ändå ha XC70 så är det -06 eller senare som "gäller" då de tydligen ska ha annan AWD än tidigare varianterna, stämmer detta eller är strulchansen lika stor oavsett årsmodell?

Kan inte ett smack om bilar såsett, men är väldigt sugen på just XC70'na, så som sagt vad borde man tänka på , vad är vanliga felen som kan ske etc?

Edit: Värt att nämna kanske är att jag siktar på runt Max 100Kkr (beg) så de allt för nya modellerna / värstingarna verkar uteslutas, då de verkar gå på rätt mycket.

Tack på förhand! Mvh
Användarvisningsbild
av ER
Går att hitta långmilare av XC70II 08-09 diesel för under 100k, visserligen "bara" Kinetic och Momentum så halogenljus kommer på köpet men det är väntat.
Då jag haft S60 av P2 plattformen som är lika som V70N/XC70 invändigt utom treekrad ratt tar jag en XC70II alla dagar i veckan även en fräsch långmilare även normalmilad 06:a då det är trevligare bakom ratten på en XC70II än dom äldre varianterna.
av Lövet
http://www.blocket.se/stockholm/bilar?q ... sp=1&cb=41
Ska man ha diesel och lite utrustning blir det verkligen långa mätarställningar som gäller.
av Tompamannen
ER skrev:Går att hitta långmilare av XC70II 08-09 diesel för under 100k, visserligen "bara" Kinetic och Momentum så halogenljus kommer på köpet men det är väntat.
Ingår inte HID i momentum-paketet?
av Lövet
Jo
Användarvisningsbild
av milktrucker
haldexen kom väl på modellår 2003 och ändrades om en aning på modellår 2006. Blev några millisekunder snabbare reaktion från stillastående så att säga. i vanlig körning är det ingen skillnad.
Går du upp på modeller 2008 och framåt bör du satsa minst årsmodell 2010 för att få en bil utan de värsta barnsjukdomarna som varje modell har på de första modellåren.
Användarvisningsbild
av ER
Tompamannen skrev:
ER skrev:Går att hitta långmilare av XC70II 08-09 diesel för under 100k, visserligen "bara" Kinetic och Momentum så halogenljus kommer på köpet men det är väntat.
Inte alltid tydligen, sett momentumbilar av både V och XC med halogenstrålkastare av den nya modellen och dessa har även rullreglaget invändigt som bara halogenbilar har. Givetvis svensksålda så inga importerade missfoster där.
av Mobbe
Om nivåreglering, se upp med trötta Nivomat-dämpare de är rätt kostsamma.
4-hjulsdrivlinan är inte heller gratis så var misstänksam mot läckage och oljud vid köpet.
Klassisk tråd på forumet är trasiga virvelspjäll och i synnerhet armen mellan spjället och spjällmotorn.
Krånglande spjällhus i insuget. De kan fastna och få kuggras på grund av igensotad kanal.
Användarvisningsbild
av StefanN
ER skrev:
Tompamannen skrev:
Inte alltid tydligen, sett momentumbilar av både V och XC med halogenstrålkastare av den nya modellen och dessa har även rullreglaget invändigt som bara halogenbilar har. Givetvis svensksålda så inga importerade missfoster där.
Det är standard i Momentum på V70II, antingen har nån valt bort det eller så va det inte Momentum.
av llesrof
Lövet skrev:http://www.blocket.se/stockholm/bilar?q ... sp=1&cb=41
Ska man ha diesel och lite utrustning blir det verkligen långa mätarställningar som gäller.
Brukar en diesel med mycket utrustning har rullar kortare sträcker eller hur menar du?

Jag hade en nollsexa 2,5T automat som jag körde 12300 mil i. Den hade gått 19700 när jag bytte bort den. Den var det aldrig några större problem med. Fyrhjulsdriften funkade klockrent så länge jag hade den. Första vintern pajade den med det berodde på en dålig trycksensor så Volvo tog halva kostnaden på goodwill. Kostade mig knappt en tusenlapp.

Jag har hört någon påstå att hylsan mellan växellåda och vinkelväxel är förstärkt från och med årsmodell 2006. Den har annars en förmåga att bli utsliten och i vissa fall sliter den även ut splinsen på utgående axel från vinkelväxeln och då blir det dyrt. Huruvida den är förstärkt har jag aldrig fått bekräftat.

Har en XC70 -16 som gått 16 000 mil. Har f&o[…]

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]