Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mpasak
#67499
Hej är intresserad av att köpa en S80 T6-99

Bilen har gått 20 tusen.
Är det något extra dyrt runt 20 tusen mila servicen? Tror bilen har gjort den men är inte säker.
Är det något specielt man ska titta på?

Hur mycket kostar det att äga? Bränsle? Försäkring?

hoppas på lite råd.

mvh/Calle
av jbl
#67651
Ja du den är dyr att äga.

Har man otur med denna model så kan det bli riktigt dyrt.

Motor interna läckage vad jag har läst mig till.

GM växellådan är väl inte den bästa. Kolla oljans färg.

Tycker om bensin betydligt mer än en 2.4T

Försäkring vet jag inte men gissar på att det inte är gratis.
Användarvisningsbild
av michael561
#67948
Försäkringen på mig(20 år, villarabbatt, skadefri, körkort sedan 2 år, 1500 mil om året) låg på ca 20.000 om året med länsförsäkrningar ca 11.000 om året med Volvia...

Annars är det en underbar bil, drog för mig ca 1.2 l/milen blandad körning(ingen meskörning dock, utan blandat där med)

Servicen tror jag ligger på samma nivå som övriga volvo bilar, betalade ca 5000 för 6000-mila servicen...

Hoppas du fick lite hjälp nu :)
av buuyuu
#67951
Jag har 8232 kr om året om jag minns rätt på volvia. Bor i hyreslgh, är skadefri och ALLA tilläggsförsäkringar.

Service vid 14000mil, dryga 3000:- 16000mil inkl. kamremmen nästan 7000:- inte så blodigt tycker jag.

Min drar ca: 1,2l/mil bl. på vintern, 1,1 på sommaren och 0,85 på landsväg om jag kör snällt och det gör jag :twisted:

Kanonbil, hittills. :-E
Användarvisningsbild
av volvos80
#73312
ja titta på en T6 -99 15700 mil.. o snacka medn volvo guru (sa han att han var) men skall man tro honom så är det V-lådan som bör renoveras vid 20.000 mil då det tar mer stryk den e visseligen förstärkt o har grövre kuggar emn den klarar inte hur mycke skit som hellst.. och det beror på hur hårt den har gått dessa 20000 mil?? sen så motor läkage o turbona som du bör kolla över o renovera dom är inte billigt!!
det är Mitsubishi T03 aggregat som sitter där om ja inte misstar mig... o det är 2 st så kolla nogrant hur dom e i skick...
sen så är det som på alla andra s80
slitage i däck beror juh på inställningar,Ac funktion? kyler dåligt bra?

vinande ljud i V-lådan....

Soppa förburkining är väl hur gasglad du är
landsväg med farthållare 90 som ja testat med ny servad bil 9,8-9L/10 mil


T6-99 1-1500 mil året Folksam över 26. skadefria år 540 .- /mån på min far (64år full bonus... p mig 28 år skadefria år. 986.-/mån



de som e bra på dom e väl att dom e billiga o inhandla.... 129.900.- hitta ja en här i stenungsund som hade gått 9.700 mil.

och 139.900.- för en som gåt strax över 15000 mil
av zenobia
#73321
Jag som snart fyller 40 år betalar strax under 7.100 kr / år och då är det helförsäkring samt en hel hög med extra försäkringar (hyrbil, vilt, personförsäkring osv).

Bilen drar i blandad körning (inget rally) cirka 1.2 liter / mil. Lägger man sig på landsväg med någorlunda jämn fart så kan du full-lastad få den under 1.0 / liter milen om man kör lagligt.

Då bilen gått över 20.000 mil är det väl inget tvång att serva den på en märkesverkstad. Är man händig fixar man säkert oljebyte och liknande själv och därmed minskar servicekostnaden rejält.

Jag är grymt nöjd med min S80 T6:a. Att det blir lite problems får man räkna med när man köper första årsmodellen av något. Spelar ingen roll vad det är för bilmärke. Men i mina ögon får man grymt mycket bil för pengarna.

Mitt största problem har varit strul med ABS-boxen. Ordnades efter ett utbyte från JB Bildemo i Jönköping för nån tusing.
av Totte_T6
#73366
Har en T6 99 som hade gått 13500mil vid köpet, mycket välskött o fräsch
som pendlat mellan Stockholm/Göteborg.
och all service gjord av Volvo i göteborg.

Bilen har haft rätt mycket reparationer gjorda, tex motor/oljekylare pga
de har haft problem med läckage av vatten till växellådsoljan, tydligen
gjort i preventivt syfte vid normal service.
Viktigt kanske att kolla det gjort det annars blir det kanske ett dyrt
växellådsbyte/renovering i onödan!

De har även bytt hela topplocket komplett pga de inte fick bukt med
olje läckage efter flera försök att fixa problemet.

Sedan är även kylfläkten bytt pga problem med styr-elektoniken som
styr hastigheten på fläkten, bilen blev inkallad för omedelbart byte.

Och så hade bilen problem med "klonk" ljud i framvagnen och här hade
mekarna bytt bla fjädrar, sedan stötdämpare och bytt någe gummi
mellanlägg mellan fjädern och sätet, det gjorde tydligen susen!

Sedan då tja massflödesmätaren är bytt vid 7000mil, sedan bytte jag
den själv vid ca 14500mil, de borde väl hålla i 15-16k mil!?

Sedan byte av bromsok fram, men det berodde på att volvomekarna
hade skadat gummibälgen vid fjäder/stöt.dämpar bytet.

Passade på att byta bromsoljan i hela systemet, då jag inte sett att
dom bytt ut bromsoljan trots att det finns med i serviceprogrammet :-(
Jag har dokumentation från bilen var ny, har specar på varenda skruv/bricka/packning dom bytt under åren!

Har även material specen från linan på fabriken med varenda pryl
som har satt in i bilen, kul att ha, om inte annat för att se vad man
har i bilen!

Har trimmat/optimerat den till 306hk, 460nm vrid, mest för att minska bensin förbrukningen ligger nu på 1,05-1,08 i medel, 0,85 landsväg 90/110km vid sista långturen.

Kör mest korta sträckor till från jobbet motorn/kat.hinner knappt bli
varma innan man är framme!
Jag märker att motorn varvar mer dom första 6-8km innan båda kat.är
varma efter det sjunker varvtalet till normala ca 2000rpm vid 110km.

Annars så är det den bekvämaste bil jag åkt i alla fall, en riktig
landsvägs crouser med bra/mycket utrustning som standard
bla en riktigt bra stereo har i mitt fall 99års
premium anläggning, som jag har "hottat upp" med ett PA300
slutsteg som kom 2004 (original PA200), samt en cd-växlare i skuffen.
Den har 75watts Dynaudio högtalare i dörrarna (9st tot. i systemet)
Ljudet är är imponerande :-) njuter varje gång jag kör bilen!
Här har volvo verkligen lyckats med ljudet.

Tycker växellådan jobbar perfekt med mjuka växlingar, än så länge
i alla fall! men har sett att flera fått byta ut lådan vid 15-20k mil.
men jag kör för det mesta lugnt, en å annan omkörning med tung fot!

Betalar 710:-/månad i försäkring, 22skadefria år i Stockholmsområdet.
Sköter bas-servisen själv (olje/filterbyte/brombelägg m.m.)

Säger som tidigare talare, mycket bil för pengarna!
av wizz
#122854
Fick en glad överaskning på min försäkring 4688 kronor hel försäkrat.

Med vilt skada samt hyrbil m.m
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]