Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robinr
Hej,

Jag går i tankarna att köpa en lite äldre modell av V70. Har kollat på årsmodeller från 01-05 som gått 18000+ med kamremsbyte och fullgjord service.

Har hittat en här som jag ev. ska köpa har dock inte tittat på den än eller provkört den, vilket jag kommer göra innan såklart.
Det är en 01a som gått 26000 mil. Vad jag har hört ska det inte vara några problem att köpa en v70 som gått över 25000 men jag vill ändå bara kolla var ni här på forumet tycker?
Han vill ha 23 900 för den och rent prismässigt ser det rimligt ut om man jämför med andra bilar som ligger ute.
Bilen ser i övrigt väldigt fin ut, men som sagt har inte kollat på den än. Det är vanliga motorn med 170hk och utan turbo.

Var inne först på en 2.5T -04 som gått runt 20k men vet inte riktigt om jag vill köpa en bil som gått så långt med turbo. Nu är jag inte superduktig på just volvos turboaggregat och jag har inte hört mycket dåligt om dem, men det känns ändå lite sådär att satsa på en 2.5T. Samtidigt är jag lite sugen eftersom det är en mycket trevligare motor. Dock är det bara tänkt att jag ska ha bilen i 1-3 år och den ska ta mig från punkt a till b, främst stadskörning men även en del lite längre resor emellanåt. Så jag tänker ändå att en vanlig 2.4 med 170hk duger.

Hur är -01 modellen rent generellt? Barnsjukdomar eller liknande?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av wissel
Jag för min del är otroligt förtjust i just 170hk motorn. Har en känsla av att den rullar hur långt som helst.
Barnsjukdomarna är ju troligen borta med urusla framvagnar får man leva med oavsett årsmodell av V70.
Det som du bör kolla är väl närmast Gasspjället som bör var utbytt eljest åker du troligen på detta.
Luftmassemätaren kan du kolla om de sista siffrorna är 40 eller 41. Är det 30 i slutet så kan det vara dags för ett byte.
Du har dessutom riktigt glas i dina strålkastare vilket är riktigt bra, plasten som kom senare är bedrövlig.
Sedan som vanligt kolla bromsskivorna speciellt bak, P-bromsen är en svag länk på alla volvosar....
Använder du sedan olja till motorn 5 X 40 ACEA A3,B3 och låter bli 0 X 30 blaskoljan så är allt frid o fröjd är min idé.....
Användarvisningsbild
av milktrucker
instämmer till fullo med wissel

men undvik de första årsmodellerna, de har bara massa barnsjukdomar......spjäll.....kombinationsinstrument ...etc
2.5T hade problem med oljeläckage på tidiga årsmodeller - undvik!
du kan lugnt köpa modellår 2003 och uppåt, men kolla efter elfel och att bussningarna i båda vagnarna inte är slut.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kom inte 2.5T först till modellår 2004? Hursom är det ju generellt så bra kvalitet på turbos idag så jag skulle inte vara orolig. Inte på en lågtryckare i alla fall. Finns ju bevisligen många 940 turbos som rullat långt över 40000 mil med orginalturbo.
av valln
2.5T är en jättefin motor och själva turbon är aldrig något problem med och under mina år på forumet har jag aldrig läst om någon som har löst sitt motorproblem genom att byta turbo.
Vad gäller oljeläkage tror jag det är 2,5t som sitter på första generationen v70 och 850 som det möjligen kan vara sant för.
av robinr
wissel skrev:Jag för min del är otroligt förtjust i just 170hk motorn. Har en känsla av att den rullar hur långt som helst.
Barnsjukdomarna är ju troligen borta med urusla framvagnar får man leva med oavsett årsmodell av V70.
Det som du bör kolla är väl närmast Gasspjället som bör var utbytt eljest åker du troligen på detta.
Luftmassemätaren kan du kolla om de sista siffrorna är 40 eller 41. Är det 30 i slutet så kan det vara dags för ett byte.
Du har dessutom riktigt glas i dina strålkastare vilket är riktigt bra, plasten som kom senare är bedrövlig.
Sedan som vanligt kolla bromsskivorna speciellt bak, P-bromsen är en svag länk på alla volvosar....
Använder du sedan olja till motorn 5 X 40 ACEA A3,B3 och låter bli 0 X 30 blaskoljan så är allt frid o fröjd är min idé.....
Jag har lyckats lokalisera vart gasspjället sitter någonstans, lite enklare att kolla än turbo modellerna så det är jag tacksam för :D
Har för mig att säljaren nämnde något om att p-bromsen var lite halvdan men de hade fixat den. Bromsskivor och sånt vet jag inte, kollar det på plats. Kan säga att rent generellt så verkar bilen se riktigt fin ut iaf om man kollar på de bilder som finns. Dock så ser man ju inte så jättemycket på bilder men man får en överblick.

Ska åka dit idag tänkte jag och kolla. Tack för alla svar!
av valln
Om du köper v70N -05 2.5T kommer du få en jättebra bil och ditt största problem kommer att bli att bilen blir svår att ersätta...
Fastän du köper en v70 bör du vara beredd på att det kan komma en verkstadsräkning på 10-15000 kronor.
av robinr
valln skrev:Om du köper v70N -05 2.5T kommer du få en jättebra bil och ditt största problem kommer att bli att bilen blir svår att ersätta...
Fastän du köper en v70 bör du vara beredd på att det kan komma en verkstadsräkning på 10-15000 kronor.
Absolut, men så gäller väl i princip vilken bil man än köper man kan ha tur och man kan ha otur..

Min budget ligger på 45 000 och hittar jag bättre så är det självklart uppskattat. Den jag har kollat på får jag betala 15k kr och då får jag 10k för min bil i inbyte. Har kollat med andra bilhandlare och då får jag inte alls lika mycket för min bil i inbyte. Att köpa bil är alltid en förlustaffär men det känns som att minst förlust får jag här om jag inte väljer att sälja min nuvarande bil privat, men då ska jag lägga ner massa tid på att göra i ordning den vilket jag inte riktigt har just nu. Plus att jag behöver göra årets service som ligger på runt 5-7k vilket bilhandlarn sa att han kunde fixa. Så värdet blir 15 k vilket jag tycker är helt okej.
Användarvisningsbild
av wissel
Klart som korvspad att du skall åka 170hk, varför lägga på mera i bensinräkningen i onödan?
Ta med dig en spegel så kan du se på undersidan av spjället, Gul Etikett = Utbytt, vit Etikett= Troligen inte bytt.
Eller helt enkelt ta ett foto med mobilen underifrån mot spjället...
Lycka till.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]