Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
"Fel i bilens avgasreningssystem"

Gul lampa tänd. Rekommenderad åtgärd: Uppsök Volvoverkstad för felsökning.

En halvtimme före lampan fyllde jag tanken med 10L E85 och 50L bensin. Kan E85 påverka avgasreningen såpass att denna lampa tänds?

Om så är fallet löses det med mer bensin i tanken?

Eller kan det vara annat bus?

Vad tror ni?
av rid54
Det där har jag gjort också (fast på en annan sorts bil): E85 till viss del i tanken, efter en stund kommer "motorlampan" och felkoden är "mager blandning". Inget att oroa sig för akut på något sätt och efter bensintankning och några körcykler slocknade lampan.
av Rudolfroffe
rid54 skrev:Det där har jag gjort också (fast på en annan sorts bil): E85 till viss del i tanken, efter en stund kommer "motorlampan" och felkoden är "mager blandning". Inget att oroa sig för akut på något sätt och efter bensintankning och några körcykler slocknade lampan.

Tack för det beskedet! Lampan slocknade nu ikväll, efter ett dygn, utan åtgärd av mej. Pust!

Varför tanka i en skvätt E85... tjaaa... en gnutta miljötänk... och en gnutta snåljåp...

Nu är det slut med det, i S80:n i alla fall.

Min gamla S70 och 740 klagar inte när jag gör så. 740 t o m kräver det för att avgasvärdena skall bli godkända vid besiktningen.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Den påstådda miljövinsten med etanol är dock starkt överdriven, i vissa fall är den t.o.m. sämre än bensin.
Däremot har etanol andra positiva egenskaper, men då krävs det oftast en hel del förändringar både i mjukvara och hårdvara för att man ska kunna dra nytta av dom.
av Rudolfroffe
kebabpizza skrev:Den påstådda miljövinsten med etanol är dock starkt överdriven, i vissa fall är den t.o.m. sämre än bensin.
Däremot har etanol andra positiva egenskaper, men då krävs det oftast en hel del förändringar både i mjukvara och hårdvara för att man ska kunna dra nytta av dom.
Jag är medveten om att miljöaspekten när det gäller etanol är klart tveksam. Regnskogar huggs ned för att plantera sockerrör osv. Dock ett ämne för annan plats. ??:-/

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]