- lör 27 jun 2015, 18:25
Gäller min Volvo V70ii 2006, D5 och AWTF-80SC.
Knappen lyser grönt, vakuumljud jobbar med ventiler under panelen.
Men ingen kyla, och jag hör aldrig något klickande ljud ute i kompressorn, har dock bara lyssnat inifrån kupén med öppna rutor.
Sökte bland äldre foruminlägg och det mesta gäller första generationen V70, men jag anar att det är samma upplägg även på V70ii ?
* Man kan mäta tryckgivaren för veta om det finns gas, men jag vet inte var den givaren sitter. Haynes säger bara "åk till verkstad".
* Om lampan lyser grönt, men ingen kyla. Troligen fel gap på remskivan.
- Så jag gick ut och 0.9mm gick imellan fint, 1.0mm kunde man tvinga mellan.
- Och gapet ska vara runt 0.3-0.5mm?
Det är inte så att man bara kan dra åt remhjulet mer och på så vis få mindre gap?
Eller är det lossa som gäller? Säljer volvo shimskitt eller ska man åka till en skruvsäljare?
Hittade denna där han beskrev det rätt bra. Inte för att jag vågar sticka ner ett sopskaft och knacka när allt snurrar.
Men saknar jag info om var jag finner brickor/shimsen?
Knappen lyser grönt, vakuumljud jobbar med ventiler under panelen.
Men ingen kyla, och jag hör aldrig något klickande ljud ute i kompressorn, har dock bara lyssnat inifrån kupén med öppna rutor.
Sökte bland äldre foruminlägg och det mesta gäller första generationen V70, men jag anar att det är samma upplägg även på V70ii ?
* Man kan mäta tryckgivaren för veta om det finns gas, men jag vet inte var den givaren sitter. Haynes säger bara "åk till verkstad".
* Om lampan lyser grönt, men ingen kyla. Troligen fel gap på remskivan.
- Så jag gick ut och 0.9mm gick imellan fint, 1.0mm kunde man tvinga mellan.
- Och gapet ska vara runt 0.3-0.5mm?
Det är inte så att man bara kan dra åt remhjulet mer och på så vis få mindre gap?
Eller är det lossa som gäller? Säljer volvo shimskitt eller ska man åka till en skruvsäljare?
Hittade denna där han beskrev det rätt bra. Inte för att jag vågar sticka ner ett sopskaft och knacka när allt snurrar.
Men saknar jag info om var jag finner brickor/shimsen?
V70N 2006 D5 Automat
- By morfarginko