Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MPersson
Hej.

För en tid sedan började min bil knacka som en diesel, väldigt harmoniskt knackande.
Då hände det bara då och då, kanske med någon månads mellanrum.

Stängde man av bilen så var det borta.

Nu är det så att så fort bilen blir varm börjar den ticka så igen, får den stå en timme så är det borta igen. Alltså borde det vara något som är beroende av oljan, frågan är bara vad?

Oljan byts oftare än vad servicelampan indikerar och den har alltid gått på Castrols tunna olja som Volvo rekommenderar.

Är det någon som kan ge mig tips? Om jag bara visste var jag skulle ladda upp så har jag en film med ljudet.
av olof00
Hej

Fel på vvt kan ge ett ljud som det du beskriver, sök på vvt v70 på youtube och se om du känner igen ljudet.
Tror att det kan vara antingen vvt enheten (att det lägre oljetrycket vid varm motor inte klarar av att styra vvtn som det är tänkt på grund av att den är sliten) eller solenoidventilen som styr trycket till vvtn inte fungerar som den ska då den blir varm.
vvt är en automatisk variabel ventiltidsjustering som finns på moderna motorer.

mvh Olof
av olof00
Har läst här på forumet att det sitter ett litet metallfilter vid solenoidventilen som man kan göra rent om man plockar bort den.
Kanske en bra första åtgärd, när du har har ventilen borta kan du ju enkelt pröva dess funktion med en 12v strömkälla.

Sök här på forumet om vvt så kommer det upp mkt info.

Olof

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]