Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte en V70 D5 -04 manuell förra hösten och den har gått 22k mil nu. När jag släpper upp kopplingen med växel i så hörs ett dunk. Framträder framförallt när jag växlar 1-2 och 2-3. Jag trodde det var motorfästena och bytte det undre, det hjälpte inte. Jag börjar tro att det kommer någonstans från kopplingen. Det hörs från vänster sida av motorn. Precis när kopplingen tar så hörs dunket.

Att tillägga så är det oftast svårt att lägga i backen vid stillastående, får lägga i 4:an först och sedan lägga i backen.

Sedan så kan bilen "slira" på kopplingen när jag startar från stillastående och kör iväg på 1:an. Det liksom hackar i drivningen innan den accelererar jämt. Detta händer kanske 1 gång i veckan, oftast när bilen är kall. Packboxen till vevaxeln?

Hur länge vågar man köra såhär? Är det värt att bytta koppling och hela fadderullan innan jag blir ståendes och bilen inte driver...

Tack på förhand :)
Senast redigerad av 1 Deadan, redigerad totalt 0 gånger.
Jag gör en tjänst för er med V70n D5 som kommer råka ut eller råkat ut för detta "dunk".

Löste det idag, efter att ha bytt både ABS-givare och ABS-krans vänster fram så fungerade ändå inte ABS:en. Utan fick felkod "mekaniskt fel" i VIDA. Såg av en slump att ABS-kransen satt för långt in mot växellådan så givaren kunde ej nå den. Såg då att drivaxelskruven var borta så drivaxeln har väl lekt sitt egna lilla liv i navet. Fick tag på en ny skruv (Mekonomen, 32:-) och drog dit med loctite. DUNKET ÄR BORTA! :D Och även ABS:en fungerar som den ska!
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]