Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av killawhale
Tjena! Hoppas denna tråd hamnar rätt?
Är ny här på forumet och jag letar info ang lampan i mugghållaren fram på v70 07.
Lyste grönt vet jag tills den la av.
Går det att byta själv eller vill volvo göra det själva?
Vill ju inte lägga ut allt för mycket pengar för det ljuset samtidigt som det stör mig.
Har letat igenom manualer utan resultat.
Tacksam för hjälp.
av garinge
Går nog utmärkt att göra själv..

Är säkert en vanlig glödlampa som lyser upp en grön skena bara, plocka loss mugghållare och kolla efter sockel, dra/vrid ut den och byt lampa..
av gälleryd
På med ett multimeter, dett funker :D
Användarvisningsbild
av NHansson
Om du syftar på den lilla smala belysningen i plast i mittenfacket/mugghållare som ger lite grönt sken kan jag meddela att i min S60 -07 sitter det en lysdiod med en resistor för att gå från 12V till runt 4V om jag inte minns helt fel. Såg detta då jag letade efter nånstans att tjuva spänning när jag mekade :) Bara att plocka av lite plastdetaljer runt om så ser du själv om den går att byta!
av killawhale
Precis den menar jag NHansson.
Har varit sjuk i ett par veckor så har inte haft ork.
Tog ur mugghållaren men det hjälpte inte.
Ska ringa volvo idag o höra.
Tacksam för alla svar dock :D
av killawhale
Har ringt min volvoverkstad och deras servicetekniker visste inte hur man bytte.
Efter en halvtimmes knappande på deras dator så kan vi konstatera att det sitter en omvandlare med typ optisk sladd med ljus.
100 för delen och 1000kr för jobbet.
Jag gör det själv även om hela tunneln behöver lyftas.
Antar att ingen här har bytt den någon gång??
Användarvisningsbild
av NHansson
Jag kommer inte ihåg hur mycket av konsolen jag fick demontera för att komma åt den, men det var nog handbroms-damasken och ev sidostycket på förarsidan. Du får helt enkelt se när du kommit åt den för beskrivningen du fått från volvo är inte i närheten av hur min lampa såg ut. Jag har bara en enkel lysdiod instucken i den lilla plastdetaljen som sedan sprider ljuset.
Om det ser ut som min beskrivning så kolla att du har 12V fram till motståndet som sitter parallellt med dioden, och ca 3-4V efter motståndet. Då får du reda på om det är dioden eller motståndet som är kass.
Eller byter mot reservdelen om det nu ser ut som infon du fått av volvo :)

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]

Luktar avgaser i kupen

Kollat på vevhusventilationen. EGR ventil, o[…]

Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]