Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Funderar på byta bromsskivorna fram men lite kluven vilka skivor som är mest prisvärda.
Finns det några som är lika bra/bättre än original men som kostar mindre?
av Rumpnisse
Blev förvånad hur många olika framskivor det fanns bara inom Bosch;

bosch 305mm ventilerad inifrån 465kr
bosch 316mm höguppkolat ventilerad inifrån 564kr
bosch 286mm lackerad ventilerad inifrån 630kr
bosch 320mm höguppkolat lackerad ventilerad inifrån 774kr

Vilka vill jag köpa? Passar alla trots att diametern skiljer?
Vad betyder höguppkolat ?

--------------

Samma gällande bromsbelägg, då finns det två olika att välja på för fram:
459kr
Bromssystem: ATE
Bredd 2 [mm]: 155,4
Bredd 1 (mm): 156,4
Höjd 2 [mm]: 72,5
Höjd 1 [mm]: 69
Tjocklek [mm.]: 18,5
Tilläggsartikel/tilläggsinformation 2: Anti-skrik-plåt
till årsmodell: 07/2007
Position: framaxel
för bromsskivediameter [mm]: 286
för bromsskivediameter [mm]: 305
450kr
Bromssystem: ATE
Tjocklek/styrka 2 [mm]: 17,6
Tjocklek/styrka 1 [mm]: 19
Bredd 2 [mm]: 156,6
Bredd 1 (mm): 155,4
Höjd 2 [mm]: 70,8
Höjd 1 [mm]: 72,1
Rekommenderad artikels artikelnummer: 1987474360
Tilläggsartikel/tilläggsinformation 2: Anti-skrik-plåt
till årsmodell: 07/2007
Position: framaxel
för bromsskivediameter [mm]: 316
av Rumpnisse
bildelaronlines support var inte till någon hjälp.

när jag googlar efter volvo original så verkar det som om 285,5mm verkar vara det vanliga?

Då borde jag väl välja lackerade 286mm skivor?
http://www.bildelaronline24.se/bosch/1166027

och tillhörande beläggen:
http://www.bildelaronline24.se/bosch/1161796

Fast mekonomen hänvisar till 305mm skivor, en annan butik till andra skivor... Passar alla? Någon vinst i att välja större?
av Arnold
Du har större chans att få bra svar om du skriver vad det är för bilmodell och fordonsår. Det avgör vilken diameter på skivorna som är rätt. Det där med skivornas diameter är lite knepigt att veta vilket som är rätt om man inte mätt de som sitter på. Man vill ju som regel inte ta av en skiva och mäta och sedan sätta på den igen. Och man vill inte heller låta bilen stå i väntan på leveransen av de nya skivorna. Jag vet själv inte mina skivors mått.
av Rumpnisse
Jag skrev bilens år och utrustning men fick bara svaret att dom ville veta vilken diameter jag har idag.
Kan ju fula mig och åka till volvo återförsäljare och fråga, dom bör ju se det i sina riktiga databaser.
av Arnold
Rumpnisse skrev:Jag skrev bilens år och utrustning men fick bara svaret att dom ville veta vilken diameter jag har idag.
Kan ju fula mig och åka till volvo återförsäljare och fråga, dom bör ju se det i sina riktiga databaser.
Jag menade att du ska skriva bilmodell och år här i denna tråden. Om de inte vet vad du har för bil är det jäkligt svårt att ge ett bra svar. Din fråga riskerar att bli ignorerad om du inte lämnar tillräckliga uppgifter.

Jag ringde till Volvo (Bilia)för att höra om diametern på mina skivor. De kunde inte svara på det. De kunde bara säga att det var till 16 tum. Det är inte att fula sig. Det är ett bra sätt att ta reda på saker i den mån de nu kan svara.

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]

Luktar avgaser i kupen

Kollat på vevhusventilationen. EGR ventil, o[…]

Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]