Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av walaro
Hej alla Volvopolare,
Jag har en V70 2004 som fick frispel förra onsdagen och startade i 2 sekunder för att sedan dö och ge koden " antisladdsystemet måste servas". Dagen efter startade bilen men jag fick lite olika felmeddelande. Meken som kopplade upp med odb? fick 12 olika felkoder som inte gick att släcka och rekommenderade mig att åka till Volvo och låta dom kolla med Vida? vilket gjorde att jag kände korsdrag i plånboken. Därför frågar jag er eminenta kunskap om en andra åsikt.
Tack på förhand,
Danne
av HVTH
walaro skrev:Hej alla Volvopolare,
Jag har en V70 2004 som fick frispel förra onsdagen och startade i 2 sekunder för att sedan dö och ge koden " antisladdsystemet måste servas". Dagen efter startade bilen men jag fick lite olika felmeddelande. Meken som kopplade upp med odb? fick 12 olika felkoder som inte gick att släcka och rekommenderade mig att åka till Volvo och låta dom kolla med Vida? vilket gjorde att jag kände korsdrag i plånboken. Därför frågar jag er eminenta kunskap om en andra åsikt.
Tack på förhand,
Danne
Jadu, inte helt lätt att gissa sig fram.. Meddelandet kan uppstå av en mängd olika faktorer, lättas är ju som din kompis säger att låta ngn läsa ut bilen med VIDA för att få volvo-specifika koder och rensa dom som inte är aktuella längre, då kan du eventuellt tackla problemet lättare än att söka blint... Inga extrema summor att bara få koder utlästa, runt 400:- tror jag på Bilia och dylikt (mkt pengar för lite arbete, men inget extremt!) .. Åk till en mindre verkstad med erfarenhet av Volvo så är det nog billigare.. Alternativt beställer du en DICE och läser själv ut koderna, finns en stor separat tråd om det på forumet..
Användarvisningsbild
av wissel
Tala om var du befinner dig så kanske det finns folk nära dig med Vida som kan hjälpa till.
Rensa/ta bort samtliga felmeddelanden och kolla igen efter någon dag för att se vilka som återkommit.
Be den som läser av bilen att hen SKRIVER UT dessa felkoder till dig.
Din bil kan få frispel av många olika orsaker:
# Ditt Instrumenthus har dåliga lödningar.....
# Dålig batterispänning är volvosar hyperkänsliga mot
# Någon/några givare som ploppat, Vida ger i så fall besked om vilka
# Säkringar som har "brunnit"
# Dragkroken Eluttag som har fått för mycket vatten i/på sig
Ett tips: Skriv bättre Rubrik på ditt inlägg så får du flera som tittar....
Ett tips: Lägg in i din signatur Vad / Vem/ Var...så vet dom som läser mera om dig o din bil,
att hålla sig "anonym" på ett forum ger inga fördelar.
Hoppas du hittar felet innan det blir dyyyrt.
:P
av walaro
Tack så mycket för era tips. Känns redan som lösningen närmar sig, ska kolla om nån verkstad här i Gnesta har nån Vida-utrustning.
Användarvisningsbild
av wissel
walaro skrev:Tack så mycket för era tips. Känns redan som lösningen närmar sig, ska kolla om nån verkstad här i Gnesta har nån Vida-utrustning.
Kolla i detta forum på säljes, där finns en Felkodsläsaresom "tar" alla styrenheterna i Volvosarna.....
snabbt betald jag lovar.:-)
av walaro
Hittar ingen verkstad här i Gnesta som har Vida, alla pekar mot Volvoverkstaden.... ??:-/
Finns det nån i närheten av Gnesta som skulle kunna hjälpa mig?
Tack på förhand.
Danne
Användarvisningsbild
av greeeken
wissel skrev:Tala om var du befinner dig så kanske det finns folk nära dig med Vida som kan hjälpa till.
Rensa/ta bort samtliga felmeddelanden och kolla igen efter någon dag för att se vilka som återkommit.
Ett tips: Lägg in i din signatur Vad / Vem/ Var...så vet dom som läser mera om dig o din bil,

Wissel nu får du ta o ge dig. Du är för SNABB. Du hinner alltid först.
av HVTH
walaro skrev:Hittar ingen verkstad här i Gnesta som har Vida, alla pekar mot Volvoverkstaden.... ??:-/
Finns det nån i närheten av Gnesta som skulle kunna hjälpa mig?
Tack på förhand.
Danne
Vad är det för fel på Volvoverkstaden då? Typ 400:- för en utläsning. I överkant, men inte extremt..
Användarvisningsbild
av wissel
greeeken skrev:
wissel skrev:Tala om var du befinner dig så kanske det finns folk nära dig med Vida som kan hjälpa till.

Wissel nu får du ta o ge dig. Du är för SNABB. Du hinner alltid först.
:-)-)
av walaro
Hehe, bokade volvo idag, 1600:- för att kolla felkoder, sen får vi se hur det rasar iväg...
//Danne

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]