Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bosv
Hej

Har en konstigt fel som jag aldrig hört tidigare.
Har en S80 -99 T6. Efter att jag bytt Ok och skivor fram började följande.
När jag trycker lätt på bromspedalen börjar ABS:en att arbeta, men med lägre 'ljud'
än vid ex hård broms vintertid'.
Inga fellampor lyser. Plockar bort säkringarna för ABS, då lyser en massa lampor förstås. Men Bromsarna funkar precis som dom ska.
Har kanske ingenting med att jag bytt bromsar fram utan är bara en tillfällighet.
Nån som varit med om nåt liknande.

mvh
Börje
av HVTH
bosv skrev:Hej

Har en konstigt fel som jag aldrig hört tidigare.
Har en S80 -99 T6. Efter att jag bytt Ok och skivor fram började följande.
När jag trycker lätt på bromspedalen börjar ABS:en att arbeta, men med lägre 'ljud'
än vid ex hård broms vintertid'.
Inga fellampor lyser. Plockar bort säkringarna för ABS, då lyser en massa lampor förstås. Men Bromsarna funkar precis som dom ska.
Har kanske ingenting med att jag bytt bromsar fram utan är bara en tillfällighet.
Nån som varit med om nåt liknande.

mvh
Börje
Postad i fel forumskategori om det är en -99:a det gäller, men kolla så att ABS-kransarna och givarna sitter som dom skall, låter nästan som att något hamnat fel när du satte tillbaka oket. Kolla så att kablarna till givarna inte är spända och har lite spelrum.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Så hade jag på min gammla 940 en gång i tiden... det avhjälptes genom att putsa kranshjulen med stålborste
av III
Hett tips är tandhjulen ute vid hjulen. Dom kan spricka och därmed speciellt i lägre fart uppträder den typen av fenomen. Bara och inspektera tandhjulen, oftast ett fram. Syns spricka så byt det tandhjulet. Sitter innanför hjullagret precis. Abs-givaren räknar tänderna och är det spricka räknar bilen fel.
Användarvisningsbild
av Bosse78
III skrev:Hett tips är tandhjulen ute vid hjulen. Dom kan spricka och därmed speciellt i lägre fart uppträder den typen av fenomen. Bara och inspektera tandhjulen, oftast ett fram. Syns spricka så byt det tandhjulet. Sitter innanför hjullagret precis. Abs-givaren räknar tänderna och är det spricka räknar bilen fel.
Va typ det jag mena men tror rost är vanligare problem än sprickor

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏