Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bosse69
Har fått problem med Cruice Controllen, ibland funkar den och ibland inte, på senare tid mer sällan. Vad är det vanligaste i detta system som kan spöka? Bilen är en V70 03`2.4t som just passerat 20.000 mil.
av HVTH
Har du några felmeddelanden eller felkoder på bromssystemet? Det kan hända ibland att någon givare eller sensor för bromspedalen (har jag för mig) är sönder/felkalibrerad vilket gör att farthållarens funktion är opålitlig. Brukar visa sig genom att det står bromsservice erfordras eller liknande i displayen. Om du har någon som kan hjälpa dig att läsa ut felkoder kan det vara en bra idé att göra för att luska vidare i problemet.
av chrippa1
Hej.
Kan vara kopplingslägesgivaren. Kostar en 500kr.
Lätt att byta.
Sitter på armen på kopplingen och man snäpper loss den och tar bort kontaktstycket.
Inga verktyg behövs.

Chrippa
av d98josu
Testa om det funkar när du drar broms och ev koppling "uppåt" med tårna. I så fall är det en givare som är intryckt nån mm för tidigt. Har för mig att den har hullingar så man kan finjustera läget själv. ( fyll gärna i om nån vet)
av frippe87
Undrar om vi har samma problem, har hänt ibland att det inte händer något när jag tycker på Cruise, vet ej varför eller hur det kan bli så.
av Jonas_latt
Som de säger så krånglar ofta denna när man har problem med bromssystem tex en abs givare. Koppla in en dator och felsöka så har du säkert orsaken.
av Jonas_latt
Som de säger så krånglar ofta denna när man har problem med bromssystem tex en abs givare. Koppla in en dator och felsöka så har du säkert orsaken.
Stefans 968

En bra plåt det där :-D Ja, passa[…]

@OlofEmanuel , Får du inge svar kan du se v[…]

@EbbevonVolvo , Ja, äntligen reglisten ;-) […]

Kablar till tändspol

Hei! Ursäkta min Svenska, den är kanske […]