Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har "fnulat" länge på en grej med navigationssystemets dvd-enhet. Jag fäller nästan aldrig upp min inbyggda gps då jag tycker displayen är så otydlig och felvinklad när den glider upp inifrån instrumentpanelen lätt bakåtlutad och att köpa en ny uppdaterad dvd-skiva med nya kartor etc. från RTI ville Volvo ha 2800 kr för, sist jag frågade :-O) Det får man ju en extern "värsting-GPS" med många fler funktioner inkl. livstids kartuppdateringar etc. för, så jag använder min gamla navigon-gps så länge den visar något så när rätt. Nu till min fundering, är det någon som har några enkla lösningar eller skojiga ideer som gör att man kan använda displayen till andra saker, info om "bilens hälsa" (via ODB ?), kolla på film eller annat kul..? Bara undrar. För att starta GPS:en så måste den ju läsa från DVD-skivan så jag tänkte att det kanske finns någon form av programvara man kan bränna in på en dvd som gör att man kan använda den till annat än bara gps..? -eller..? ?:-/
nissesvolvo skrev:Bilen, frågan avser ,är det den som uppges i profilen?
Japp, det är min kärra det. Den roligaste Volvo jag haft någon gång. AWD V8:a 4.4 l. 6-stegs tiptronic automat med en massa lull-lull, har dock inte dvd-skärmar i nackstöden som de blev levererade med till USA-marknaden. 314 hk original men jag blev tvungen att kosta på ett nytt avgassytem i vintras och valde då ett Ferrita 'sport' fullflödes med livstids garanti som t o m var billigare än Volvo original och det ger väl några kusar extra..
johnnype skrev:Fast jag har redan byggt mig en egen lösning :D

https://www.youtube.com/watch?v=1dg1cm3BhmM

En ATMega128 med CAN transceiver som är inkopplad på den seriella slingan mellan RTI skärm och RTI-DVD för att "påverka" den ordinarie kommunikationen för att ... ja.. se filmen.
Jä-r vad häftigt, önskar jag kunde "min elektronik" bättre, behöver lättlästa kopplingsscheman och manualer på hur man plockar isär allt för att kunna göra något skojigt själv. Det står ju inte precis i instruktionsboken hur man demonterar konsoler etc. i interiören på kärran. Var hittade du din lösning, färdig ritning, egen ide' eller bara förbaskat duktig på elektronik? Jag ser att du får upp någon form av meddelande i displayen till vänster i instrumentpanelen också, vad står det där..?
johnnype skrev:Kan du inte forska i hur man kan köra andra WinCE appar på RTI'n samt kladda ihop en SDK för att prata CAN.. sen kör vi igång!
Eeeh, Det du skriver är "grekiska" för mig, det låter intressant men jag fattar nada. ?:-/ Kladda ihop en SDK och snacka CAN ??:-/ Jag hängde med lite i det där om appar i WinCE på navigatorn men sen...? :roll:
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]