Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trubadur, socialarbetare och bagisbo (dvs bilanalfbet) söker HJÄLP!

RÄDDA UBY!
Är en V70 2,4 (170hk) -04 som gått 17900 mil värd en reparation på 19000kr (koppling, svänghjul, bromsslang) om den dessutom är rätt sliten?
Är det rimligt att verkstaden (Mekonomen) behövde demontera kopplingen för att ta reda på kopplingssats? (och sen va en annan än den de gissat först)
Får verkstaden ta extra för återmontering utan att innan demontering informerat om att denna kan medföra extra kostnader? (utöver 750kr för diagnos?)
Är det rimligt att verkstaden ytterligare ett par timmar senare lägger till att delarna är så dåliga så att återmontering inte ens kan ske?
Är det vanligt att svänghjulet intill kopplingen är slut och är det rimligt att det kostar 5000kr för material + 3000kr för arbete att utföra?
Har jag rätt till att låta tredjepart (t.ex. rekommenderad verkstad bredvid) bedöma bilen medan den står demonterad på verkstaden?
Är det isf möjligt att vänta med betalning för diagnosticering tills man fått bilen bedömd av tredje part?
Blir sommaren bra nu?
Frågorna aprilvädershaglar.

DETTA HAR HÄNT
Vi fick precis ta över mina föräldrars V70 2.4 (170hk) -04 (även känd och älskad som UBYn). Den behövde bytas koppling på för att fungera så jag tog den till verkstan i onsdags efter att vi fått en offert på strax över 12000kr för det jobbet plus byte av en bromsslang och en inre rekond. För att dubbelkolla om det verkligen var kopplingen bad jag de göra en diagnosticering och fick muntlig prisuppgift för det på 750 riksdaler men bara om jag sen inte ville göra nåt jobb där. De skulle återkomma så fort de visste och ev. påbörja arbetet samma dag men annars göra det dagen efter på torsdagen. Det var med hoppfulla steg jag vårvandrade genom Skarpnäcks vattendelare till 80-talstegelstad och vidare till 50-talsidyllen och hipsterinvaderade Bagarmossen den eftermiddagen. Sommaren låg nu utrullad framför familjens nyligen åttablivna fötter och nytillkomna fyrahjulare. Efter att inte hört ett tändstift falla så ringde jag fredag morgon och undrade vad som hände. De sa då att de insett att de behövde demontera kopplingen för att veta exakt vilken kopplingssats det handlade om. Tyvärr hade den som skulle göra det varit sjuk men de skulle höra av sig igen innan lunch. Vi äter alla lunch på olika tider och vid ett så ringde de sedermera igen och sa att det var en annan kopplingssats än den i offerten men att den nog faktiskt var lite billigare. Dock så var det intilliggande svänghjulet helt slut så det måste också bytas vilket skulle gå på 8000 till. Jag sa att det kommer vi troligtvis inte att vilja lägga men att vi måste diskutera det och återkomma. Sen la de till att den nu står nermonterad med typ motorn fritt hängande och för att sätta ihop den kostar det runt dubbla priset om det bara blir diagnosticering för det tar ju de minst en förmiddag. Jag sa då att det hade han behövt informera om. När vi efter att vi ångestfyllt sett sommaren passera revy med två småttingar instängda i en solbadande 2a på 3 trappor ringde tillbaka 2 timmar senare la de dessutom till att delarna varit så dåliga att den inte ens går att återställa längre. Och de ville inte kännas vid att de skulle informerat om extra kostnad vid återmontering efter demontering för att jag verkade som jag kände till bilar eftersom jag jämfört pris med en annan verkstad.

Så nu är det helg. Och nu står vi här. Och bilen står där. Demonterad och desillusionerad, avkopplad och på helspänn i det Skarpnäck som kan kännas så avlägset.

VAD SKA VI GÖRA???
Droopy skrev:Det största problemet nu är väl att bilen står nerplockad, svårt att ta med den till en annan verkstad, det är nog bara till att försöka pruta stenhårt hos mekonomen.
Med bilen nerplockad står han i ganska rejält underläge, Jag skulle satsat på att skaffa delarna själv till ett lägre pris.
Mekonomen är dyra båda på delar och arbete, Ofta är Bilia och Upplandsmotor billigare om man har en bil som är +10år och kan få deras nice price.
Som tidigare sagts. Skaffa delarna själv och be de plocka ihop det. Kolla på bildelsbasen eller liknande. IAF svänghjulet. Kopplingen kanske man kan beställa billigare från Tyskland? Allt som allt borde DJ kunna ha delarna hemma på fredag och sparat in åtskilliga tusenlappar. Ett svänghjul hade jag aldrig köpt nytt iaf.
Tack för alla svar och tips.
Planen blir ev. att kontakta mekonomen centralt och se om nån annan mekonomen kan ta över jobbet. Alternativt att anlita en mek mittemot som jag blivit rekommenderad. Ska kolla om jag kan fixa delarna på egen hand. Fått indikationer på att det ändå kan va värt att lägga uppåt 20k på den men blir inte på denna verkstad iaf. Tror ni man får tillbaka 15-20k på den om man säljer den sen? Tror ni mekonomen går med på att frakta bilen efter de fel verkstan begått?
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]