Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var på mekonomen och köpte hjullager, deras dator sa SKF och jag fick betala därefter.
Men kartongerna säger Ruville, stämplarna på lagret säger "k161-03 ... FAG ... F-80184204 ... SK"

Jag protesterade redan i butik, fundersamt hävda personalen att det är SKF baserat på "sk" stämpeln..

När jag goolgade så såg jag något om att Ruville är franskt och billigare, fast kartongen säger Germany...

Vill minnas att jag läste något foruminlägg att fabrikerna samarbetar men hittar inte det inlägget nu.

Är detta SKF eller inte ?
Jag köper inte SKF delar längre av den anledningen att dom tillverkar ju inget själva.

Köper du en SKF vattenpump till din Volvo så är den tillverkad av ett företag som heter Airtech i USA.
Köper du ett SKF kamremskit så finns det inget i detta kit förutom den blå kartongen som är SKF.
Köper du en SKF remspännare till generatorremmen så ligger det en INA spännare i SKF kartongen.

Tveksamt om SKF överhuvudtaget tillverkar hjullager till Volvo dom köper antagligen någon annan tillverkares lager och lägger i sina SKF kartonger.
FAG tillverkar väl hjullagren åt Volvo om jag inte missminner mig helt och det är antagligen ett sånt du fått fast i en Ruville kartong?
Jag mailade SKF och frågade.

Svaret blev:

Det stämmer det som du har fått ifrån Mekonomen.
FAG har hela tiden varit leverantör till Volvos V70 hjullager så det är inga konstigheter.
Felet du har fått till svar är att SK är det samma som SKF och det är det inte.
Så hade du fått ett lager i SKF kartong så hade det legat ett FAG lager i den, Tex denna...
http://www.reservdelar24.se/skf-1362980.html

Det gäller att vara uppmärksam på vad man köper när det gäller bildelar då det kan variera mycket i pris mellan olika "Tillverkare" fast i slutändan ligger det samma produkt i dom olika kartongerna.

Bosch, SKF, FEBI och många andra är företag som i stort sett bara köper andra tillverkares bildelar och lägger i sina egna kartonger.
Styrservo V70 2010

Antagligen lossade någon skillnad när t[…]

Låter lite farligt, men kör på om[…]

Får larmtext på "Bränsledriv[…]

Funderade du också på en Subaru Solte[…]