Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P63kingcobra
Hej!

Köpte ett Mahle bränslefilter till min fars v70 -01, han har aldrig bytt filter och har kört 17000 mil av 34000 mil så det är nog dags!

Jag har kollat på nätet hur man gör men när jag lade mig under bilen visar sig det nya filtret vara ca 5-6 cm kortare än det gamla rostiga filtret,anslutningsrören är ganska långa så det verkar som man kan få på det men....man frågar sig ju.
På Mekonomens hemsida ser jag "mitt" filter med några andra och ett av alternativen ser lite längre ut.

Jag jobbar i morgon och har inte tid att byta, vill meka på söndag men osäker om man ska chansa och sätta dit det kortare filtret.
Misstänker att det är rätt filtersort, men jag vill veta vad ni tycker.

Hälsningar/P63
Användarvisningsbild
av Jazzy
P63kingcobra skrev:Hej!

Köpte ett Mahle bränslefilter till min fars v70 -01, han har aldrig bytt filter och har kört 17000 mil av 34000 mil så det är nog dags!

Jag har kollat på nätet hur man gör men när jag lade mig under bilen visar sig det nya filtret vara ca 5-6 cm kortare än det gamla rostiga filtret,anslutningsrören är ganska långa så det verkar som man kan få på det men....man frågar sig ju.
På Mekonomens hemsida ser jag "mitt" filter med några andra och ett av alternativen ser lite längre ut.

Jag jobbar i morgon och har inte tid att byta, vill meka på söndag men osäker om man ska chansa och sätta dit det kortare filtret.
Misstänker att det är rätt filtersort, men jag vill veta vad ni tycker.

Hälsningar/P63
Tror inte det skall vara något problem. Köpte en filtersats på Skruvat.se och det filtret var några cm. kortare än det som satt på min V70 -01. Men det gick att få dit utan problem och fungerar som bara det :D
Tack för svaren!

Jag har de där fyrkantiga klickknappanslutningarna så jag ska nog pröva att montera det.
Brukar man kunna dra fram bränsleledningen några centimeter, dvs brukar bränsleledningar ha lite slack?

Hälsningar,P63
Hej!
Ville bara säga att jag bytt filtret,började med att lossa filterhållaren och när filtret lossnade följde ju ledningarna med ned.
Tryckte in knapparna och drog loss ena sidan,på med filtret snabbt=mycket lite spill gjorde likadant med andra sidan och skruvade upp filtret i sin hållare.

Nu har jag provkört+låtit bilen stå så jag kan kolla efter läckor och allt gick jättebra, tack för svaren utan dom hade jag nog hoppat dagens mekande!

Hälsningar/P63
Stefans 968

En bra plåt det där :-D Ja, passa[…]

@OlofEmanuel , Får du inge svar kan du se v[…]

@EbbevonVolvo , Ja, äntligen reglisten ;-) […]

Kablar till tändspol

Hei! Ursäkta min Svenska, den är kanske […]