Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gjutjärn
Någon som vet var pluggen för oljepåfyllning till växellådan (manuell) sitter på V70 2,4 -04 ??? Hur kontrolleras oljenivån i växellådan ?

Hade faktiskt tänkt byta oljan även om det nu inte ska behövas enl. serviceinstruktionerna.

Mvh/ Micke

(142S -67 och V70N -04)
Användarvisningsbild
av greeeken
Öh när har det gått att kolla på oljan i en manuell bil?
VArför inte lämna in den och säga att det är svårt att få in växlarna.
Det gick på garantin för mig,De smörjde om hela växelsystemet där, nu funkar det bra
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nivåpluggen sitter på gaveln,i närheten av drivaxeln, ta loss vänster framhjul.
Men jag ser ingen som helst anledning att byta olja så tidigt.
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
är det inte ganska dumt att pilla med det tänkte på garanti kanske blir krångel om det skulle hända något med lådan i framtiden
av Gjutjärn
Tack för informationen!
Bryr mig nog inte om att byta växellådsolja, inte för garantins skull utan för att det är "för sent". Ska man vara riktigt vetenskaplig bör oljan i en ny kuggtransmission bytas efter några timmars drift eftersom den då redan är fylld med partiklar efter den första mekaniska nötningen som är störst innan alla friktionsytor har slitit in sig, de stora partiklar som sedan gör mest skada på tex. lagerytor. Nu när bilen gått snart 600 mil kan detta "kvitta". Men nog är det bra att i alla fall veta var alla pluggar sitter under huven.

Mvh/ Micke

Det där beror nog helt på box. Jag har […]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]