Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

åka bara förbi nån skrot och plocka en sådan vad den nu heter och stoppa in den i bälteslåset bara, då behöver du inte
rota i några kablar och koppla om för att lura bilen, samma resultat, mindre jobb, ingen åverkan på bilen

har en själv till S60 när jag kör på gården och ska koppla kärra och typ, in ut ur bilen många gånger det blir lite omständligt annars.
åkte förbi returbilen och plockade en sådan bara

lätt och glömma dock om man inte plockar ut den så piper det ingen och rätt var det är så åker man en längre strecka utan bälte
gäller och ha disciplin på det då
av *pettson*
Ibland verkar det smart att stoppa plåten i låset. Det ger ju frihet utan pip.
Det många inte tänker på är att det ger en möjlighet till relativt säker död också om det används fel.

Med bältet uppknäppt är SrS systemet tillfälligt inaktiverat även om lampan inte är tänd, på en del modeller låser man kraften i bagen till första steget (när man har två och trestegsladdning). Med bältet knäppt är hela systemet aktiverat för fullt skydd.
Tanken är kudden ska lösa ut vid kollision för att sen tömma sej. Du slår i kudden precis när den börjat tömma sej.. om bältet är på. Är inte bältet på så riskerar man att kyssa kudden på vägen ut istället. Nu händer det sällan och dom få som träffat kudden i det läget har aldrig klagat. Man klagar inte som avliden så att säga.
Ytterligare bekymmer är att kudden ska ta hand om huvudet, inte hela kroppen, den räcker inte till för en hel kropp.
Kortfattat så ska man fuska med bältet så bör man också stänga av SrS systemet för bästa möjlighet i det sämsta val man kan göra i livet.
Kanske vore det bättre att alla förare obligatoriskt ska vara med IRL när man fyrar av några airbags i olika storlekar. Många tycker att det inte är nån fara eller att det är fjuttsaker som det ser ut som på youtube, ungefär ända tills man fyrat av ett par stycken ett par meter framför näsan. Ungefär senast då brukar väldigt många börja respektera både bälten och bags.

Men i vanlig ordning ses väl sådana här inlägg som mjäkiga och fåniga. Å andra sidan kan man inte forska om man inte får in trafikoffer, där görs ingen skillnad på om dom är totalt onödiga eller inte...
Jag avfyrade en SIPS bag från en x40 hemma på gräsmattan, en sån med egen stötkänslig detonator. Använde slägga med långt skaft så jag var nästan 2 meter från den.

Kan säga att om jag ska göra det igen kommer jag ha hjälm på mig, tryckvågen som blåste rakt mot mig var kraftfull! I det ögonblicket Insåg jag att det kunde gått riktigt illa om det hade kastat lösa delar eller airbagens förpackningen åt mitt håll istället.

Som sagt, på youtube verkar det inte så farligt men smällen och tryckvågen är inte att leka med...
av *pettson*
johnnype skrev:Jag avfyrade en SIPS bag från en x40 hemma på gräsmattan, en sån med egen stötkänslig detonator. Använde slägga med långt skaft så jag var nästan 2 meter från den.

Kan säga att om jag ska göra det igen kommer jag ha hjälm på mig, tryckvågen som blåste rakt mot mig var kraftfull! I det ögonblicket Insåg jag att det kunde gått riktigt illa om det hade kastat lösa delar eller airbagens förpackningen åt mitt håll istället.

Som sagt, på youtube verkar det inte så farligt men smällen och tryckvågen är inte att leka med...
Rattbagen är beroende på modell 2-4ggr större och passagerarbagen 6-8ggr.
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]