Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av j-ohan
Hejsan! ny här på forumet och kan tänka mig att det finns en massa sådana här trådar (ursäkta i sådant fall). saken är den att motorlampan lyser konstant, lämnar in den på service, 2 gånger nu senaste månaden och idag efter några mils körning tändes den igen. (va inne på service så sent som igår) ibland kan den dock slockna efter att bilen stått under natten. vad är detta? det kommer inte upp något fel medelande i displayen, bara den där förbaskade gula lampan. Det jag kör är en volvo v70 2,4 170 från 2005.

Tacksam för alla svar

Mvh // Johan
Användarvisningsbild
av Whisky
Hej och välkommen hit!

Har du inte fått veta om det finns någon felkod när du haft bilen inne på verkstaden?
Motorsymbolen kan tändas när det exv är något fel på avgasreningen, med tillhörande och påverkande komponenter... Felmeddeladet kan t. ex. vara misständning för en cylinder. Det kan bero på fukt, krånglande tändspole... eller i värsta fall en krånglande ventil eller dylikt (kolla kompressionen). Detta kan vara så många olika saker, allt ifrån ett skitfel till början på något allvarligt. Går motorn jämnt och rent annars? ...bara att lämna in bilen på felsökning!
av j-ohan
Okej, nej jag har inte hört något om det. hmm, jora den går hyffsat. de bytte växellåda igår och den är det fortfarande strul med. tycker det låter lite konstigt om motorn när den står på tomgången dock, lite tuggande, klingande ljud från motorn på tomgången och så är tomgången ostabil. kanske ska åka och lämna in den imorgon så får de titta på den igen. blir så trött
av j-ohan
tack så mycket! glömde jag bort att säga :)
av Frigge
Om endast motorvarningslampan lyser utan att det står Tex "Emissioner Motorservice erfodras" så är det troligen en mjukvarubugg som löses med uppgradering ECM= motorstyrenhet.

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]