Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rovgni123
Hejsan alla volvo vänner.Jag har en v70 xc 2002 med b5244t3 motorn med automat som det är nå mysko med vid start.Varvräknaren hoppar och den sjuder emot ungefär som om den skulle vara högtänd.Har bytt startmotor och det mesta som går att byta.Inga felkoder alls enligt bilia.Den är tjurig varm som kall.Är det nåt speciellt med just automater eller?Är det någon som har något förslag så vore jag tacksam.
Användarvisningsbild
av wissel
Känns spontant som bränslerelaterat ! Den tappar bränsletrycket så fort du stänger av bilen
så pumpen får hämta soppan hela vägen från tanken varje gång.
Backventil någonstans som inte fungerar ? Där blir det inte heller några felkoder.
Bilen går sedan normalt vid körning ?
Du har troligen Boschspjäll i din bil o det är sällan dom spökar, men det "kan" vara skitigt !
Som sagt vilda gissningar så här i påsktider.
:-)
av Rovgni123
Nej jag rör inte gaspedalen utan vrider om nyckeln och låter alla lampor slockna och sedan startar.Förresten soppapump sitter det backventil i denna eller? Det är väll istorn sett det enda som är kvar att byta nu.Men jag tager tacksamt emot förslag från fler.Glad påsk på er.
av valln
Aj, aj, aj du har ett typfel som det inte finns någon entydig universallösningen på. Automater är mera utsatt för detta problem, precis som du befarar.
Jag kan nog säga ganska säkert att det inte är bränslerelaterat snarare tändningsrelaterat. Kanske har du problem med vevaxelgivaren eller någon jordpunkt eller ledning.

Ny startmotor har löst problemen för en del, satte du dit ett ny startmor inklusive ledningar?
Användarvisningsbild
av wissel
valln skrev:Aj, aj, aj du har ett typfel som det inte finns någon entydig universallösningen på. Automater är mera utsatt för detta problem, precis som du befarar.
Jag kan nog säga ganska säkert att det inte är bränslerelaterat snarare tändningsrelaterat. Kanske har du problem med vevaxelgivaren eller någon jordpunkt eller ledning.

Ny startmotor har löst problemen för en del, satte du dit ett ny startmor inklusive ledningar?
Märklig slutsats verkligen.
På vilka grunder påstår du detta ?
av valln
Vad i mina slutsatser är märkligt?

Jag har med intresse följt den specifika problematiken på forumet i några år och läst om cirka 10-15 bilar med liknande startproblematik. Tyvärr är den vanligaste "lösningen" att problemställaren slutar svara i tråden.

Det skulle också kunna vara fel på någon insprutningsgivare.
av Rovgni123
Jag har bytt vevaxel givaren samt Kamaxellägesgivare startkontakt antennring stift tändspolar startmotor ja hela rubbet kan man säga.Det enda som är kvar just nu är soppapumpen.Har kollat över alla jordställen men jag går nog banne mig bet på denna bil.Så det blir att införskaffa en bränslepump och se om det blir bättre.Om inte så är det bara att köra kan jag tänka mig.Iallafall en fortsatt glad påsk till alla.
Användarvisningsbild
av milktrucker
allt går att kolla i vida(i princip)
Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.

Styrservo V70 2010

Antagligen lossade någon skillnad när t[…]

Låter lite farligt, men kör på om[…]