Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LelleV70n
Hejsan jag har problem med min Volvo V70n 2.4T 2001a.
De står att "Larm service erfodras" och "Startspärr aktiv" vad kan det vara för fel?. Antenn ringen har ja läst om att den kan gå eller var skall man börja? Jag kan inte så mö om bilar.

Tacksam för alla svar

MVH Lelle
Användarvisningsbild
av wissel
Första åtgärd är ju förstås att läsa av dina felkoder med rätt grjer.
Gissningsvis så är ditt Sirenbatteri sopslut och börjat läcka ner på
kretskortet i sirenen. Sirenen sitter i hö. hjulhus fram. Om jag säger OM
batteriet nu läckt så uppstår olika fenomen typ falsklarm, startspärrsproblem mm.
Om dit batteri läckt så får du köpa en annan siren. Tillsvidare så ryck säkringen nr 38 tror jag
det är så slipper du konstigheter förutom att bilen "gnäller" varje gång du startar " Larmservice erfordras".
Men du kan larma av o på som vanligt dock utan sirenljud om den larmar.
Finns massor av trådar om Larm, sök o du skall finna. :P
Användarvisningsbild
av Jazzy
Slänger in en liten fråga här på ungefär samma ämne. Eftersom så många verkar få problem med läckande batterier som förstör kretskorten, kan man då byta batteriet i larmsirenen innan detta händer? Har själv ingen koll på om eller när mitt batteri eller siren är bytt och skulle gärna förebygga evt. framtida problem med detta.
av lennart lundberg
Hej Jazzy!

Ett svar på ditt sidospår från TS fråga, som borde ha en egen fråga. 8)
Jag bytte mitt batteri innan problemet med läckande batteri i mitt fall. Öppnade sirenen och ersatte batteriet med 6 st laddbara AAA batterier. :)
= 7,2 Volt och de får plats där originalbatteriet satt och inget avkall på larmets tänkta funktion. :roll:
Det är nu ca 2 år bakåt i tiden och gjorde en optisk och spännings koll förra sommaren på statusen. Var helt okej vid det tillfället. :lol:
Bilen är en sen 05:a. :wink:
Om det var bra eller ett dåligt initiativ får framtiden utvisa eller någon som har erfarenhet av denna operation på ett nytt inlägg. 8)

Lennart
av LaRy
Jag fick problem med startspärr nu i somras. Inga felkoder, men bilen hade använts ganska lite och batterispänning var nere på 12.1 volt. Laddade batteriet, och sedan dess har jag ej haft startspärr aktiv. Så mitt lilla råd innan du går allt för långt i felsökning, kolla batterispänning. Urladdning går snabbare ju varmare det är.

Vid vilket miltal brukar man få byta skivor?[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]