Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena

Har en v70n 2.5t som dricker ovanligt mycket bensin. 15.1 liter/10 mil. Har en kompis som har en xc70 2.5t också auto och den ligger på 12 liter. Båda bilarna kör korta sträckor. Jag förstår givetvis att automatlådan och korta sträckor ger högre förbrukning men hur fasen kan den ligga så pass mycket högre än xc70'n? Enligt Vida så finns det inga problem och motorn går kalas, även växellådan, ingen tung gasfot heller. Servad nyligen med olja i motor och växellåda, använder motorvärmare konstant. I 120km/h på motorväg så tycker jag den drar mycket också, mellan 8-9 liter. För nått halvår sen drog den runt 6-7 i 120.

Någon som har nått förslag? Luftfiltret ser fint ut.
0,6-0,7 l/mil i 120 km/h? Kanske om du haft en diesel. Men en 2,5T aut? Næ. Men rent allmänt: hade du sommardäck för ett halvår sedan när förbrukningen verkade vara lägre? Takbox eller annat som ger ökat luftmotstånd nu under vintern?

Vad har du för förbrukning om du mäter vid pump?
Schmoyoho skrev:0,6-0,7 l/mil i 120 km/h? Kanske om du haft en diesel. Men en 2,5T aut? Næ. Men rent allmänt: hade du sommardäck för ett halvår sedan när förbrukningen verkade vara lägre? Takbox eller annat som ger ökat luftmotstånd nu under vintern?

Vad har du för förbrukning om du mäter vid pump?
Ups, menar 6,8 - 7,8 liter. Men då är det på plan mark. Ptja det var ju september för ett halvår sen, men tror knappast att vinterdäck lägger på 3-4 liter i medelförbrukning. Ingen takbox eller onödig vikt i bilen, ska räkna på det vid nästa tankning.
liter/100 km = dl/mil

en 2.5T med automatlåda går på ca liter per mil i blandad körning, ca 0,8-0.9 på landsväg. i stadskörning borde den i praktiken hamna på ca 1,5 eller strax där under.
milktrucker skrev:liter/100 km = dl/mil

en 2.5T med automatlåda går på ca liter per mil i blandad körning, ca 0,8-0.9 på landsväg. i stadskörning borde den i praktiken hamna på ca 1,5 eller strax där under.
Hur kan en med awd och auto gå på 12 liter/100km då? Nej jag är inte dryg bara lite fundersam. ?:-/
15 l/100 km låter väldigt mycket, jag har aldrig kommit upp till 11 l/100 km och när jag varit i närheten har jag kört i princip uteslutande stad eller kört med släp. Nollar jag medelförbrukningen när jag ligger i 110 km/h och kör någon mil brukar färddatorn säga 0,70-0,75, vilket jag bekräftat vid pumpen när jag kört långkörningar med landsväg...

Dock ska tilläggas att jag tror att gå från 110 till 120 kan göra mer än man tror på förbrukningen, även om man kör med lågt däcktryck ex 2,0 istället för 2,6. Sedan finns det däck med mönster som totalt kan sabba förbrukningen...
körstil, planerad körning, däck och inte minst medelhastighet påverkar förbrukningen

jag undrar bara var du får 6,8-7,8 dl/milen i 120 i från, det är omöjligt, där ligger XC70 D5 aut vid lugn landsväg.
Saibot skrev:Ups, menar 6,8 - 7,8 liter. Men då är det på plan mark. Ptja det var ju september för ett halvår sen, men tror knappast att vinterdäck lägger på 3-4 liter i medelförbrukning. Ingen takbox eller onödig vikt i bilen, ska räkna på det vid nästa tankning.
Som någon skrev: 0,7-0,8 l/mil (eller 7-8 l/100 km) är oerhört lite för en bensindriven bil som dessutom är automatväxlad och fyrhjulsdriven. 1,5 l/mil låter inte som en helt orimlig förbrukning i stadstrafik.

Vad är det för årsmodell på din bil resp. din kompis XC70? Förvisso wikipedia som källa men om jag förstår det rätt fick även P2:orna fr.o.m MY06 en 6-växlad automatlåda, AW TF80-SC. Samma som tills nyligen satt i de flesta automatväxlade Y2-bilarna. Min erfarenhet med den 5-vxl föregångaren till TF80-SC är ganska begränsad men har kört den också i en 2,5T och åtminstone i den bilen var det betydligt mycket mer slir och betydligt större latens för lock up:en att gå i. Kändes i regel som du som förare endast valde varvtal på motorn och höll det. Hyfsat svårt att motorbromsa också då motorn oftare än inte lade sig på tomgångsvarv när man släppte gasen. (Lockup:en fungerade vid konstant hastighet eller om man växlade manuellt).

Edit: 5-vxl automaten bör vara AW 55-51SN om jag förstår det rätt...? Hittar dock inte så mycket information om den eller vad skillnaden mellan den och TF80-SC är. Är slipping lockup någonting nytt i den sistnämnda, ifall det är därför den lyckas låsa så tidigt? Eller låser den på fler växlar eller vad är det frågan om?
D5 163 hk med 5-stegade AW55 drar mindre än D5 185 hk med 6-stegade TF80-SC an någon anledning...

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?