Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fippe1
Efter över en veckas googlande och läsande i ett flertal trådar på detta forum ang automatlådeproblem.
Men då jag inte riktigt kan finna någon tråd där problemet är på samma sätt som jag upplever det.

Nu till saken,

en v70xc modellår 2002 som har gått 19200mil och där automatlådan byttes 2009 till en helt ny. ca 8000mil sedan.
den växlar på ett sätt som gör att man känner nästan varje växling genom att det blir ungefär som när man släpper upp kopplingen på en manuell och motorvarvet är lite för högt så det blir som en liten skjuts, för det mesta är det inget ryckande eller dunkande men ibland kan det bli en lite som när man släpper upp kopplingen för fort på en manuell.
men håller jag gaspedalen i ett visst läge (ungefär 1/3 av pedalvägen) så växlar den silkesmjukt, märker inte ens att den växlar.
den kan även vara lite seg på att byta växel när den är kall då varavar den gärna upp mot 3000rpm innan den byter växel med en skjuts.
har även varit med om att den vid motorvägskörning fått för sig endast ett par gånger att "växla ner två steg" istället för ett för att sedan växla upp igen, detta har skett när den börjat tycka att det går lite för tungt.

neråt märks inte att den byter växlar.

är det möjligtvis någon som har en ide om det kan vara ventilpaketet som packat ihop redan eller om det är så enkelt att en nollställning av adaptionen kan räcka för att få den att växla som den ska samt ta bort neutralkontrollen.

det skall tilläggas att det inte finns några felkoder på lådan.

mvh
Philip
läs ut felkoder på lådan!
Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]

Hej, Vad är detta för grunka mitt uppe […]

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]