Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Jag har en V70 2.4 170 hk Automat -04 (B5244S) som katalysatorn har pajat på. Jag tänkte köpa en begagnad, då jag inte vill lägga så stora pengar på en 11 år gammal bil (som jag dessutom snart ska byta) men vilka katalysatorer passar till min bil? På bildelsdatabasen finns mängder med katalysatorer till V70, S60, S80, och jag förmodar att jag kan använda en katalysator från andra årsmodeller och motoralternativ än min bil, vilket skulle göra utbudet större och chansen att hitta en bra kandidat i närområdet ökar.

Är det någon som har koll på detta, från vilka "bilar" skulle jag kunna använda en katalysator ?
Tacksam för tips ..
om jag kikar allmänt på en V70 med 5 cyl. utan Turbo B5244S finns det olika val och göra, se bild
dock så finns det bara en som stämmer överens med årsmodell
Bilagor
katalysator.JPG
katalysator.JPG (68.44 KiB) Visad 3017 gånger
Dessvärre förstår jag inte riktigt vad jag ska utläsa i "bilden" du kopplat in i ditt svar ovan. Jag trodde många här på forumet hade bra koll på detta. T.ex - Du kan använda en katalysator från årsmodell -01 > -04 och du kan använda både från S60 och S80, från både 140 & 170 hk etc. Det var ett sådant svar jag hade hoppats på, jag tycker att en katalysator från en 140 hk -02 från en S80 borde funka på min bil, men jag vet inte, så det var det jag trodde andra här hade koll på. Är det ingen som vet vad som skulle funka på min bil, bortsett från en katalysator från en exakt likadan bil och årsmodell?
det du ser är vilken artikelnummer du ska ha till din bil med den söker du på bildelsbasen
och får träffar från fler olika bilar då.

Finns ganska många bilvarianter och rätt många katalysatorer som är ute och snurrar, är nog svårt
att veta vilken som passar till vilken bil om de inte har just gjort själva en sån utredning. Så genom
att veta art. nummer så kan du söka med den för vilka bilar du kan ta ifrån

8675253

är den jag skulle sökt på då den stämmer överens med årmodell, ananrs får du kolla
på bilen om du har nån markering kvar på din katalysator

jag söker själv med orignalnummer för min bil för vissa delar och får då träffar från V70 bla.

alternativet är att åka til Volvo och höra där, sista utvägen

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]