Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har fått problem med att min Volvo V70 -03 2.4T varnar om larmsystemet. När jag larmar på bilen fungerar det bra men ofta när jag kommer tillbaka så har larmet gått igång och man kan höra MYCKET svagt att larmsirenen tjuter.

Enligt verkstaden kostar det ca 2700 kr att åtgärda vilket då infattar att de bytar hela larmsirenen.

Jag har dock läst flyktet på nätet(1 kommentar) att batteriet i denna går ner sådär vartannat var tredje år så egentligen finns det ingen mening i att hålla på att byta det och verkligen inte för 2700 kr?

Verkstaden säger att de känner inte till något om detta? Hur ligger det verkligen till? Det låter ju verkligen inte rimligt om man ska betala 2700 kr var annat eller var tredje år för en larmsiren?
Det är väl mer så att du får detta problem var 10:de år ungefär. Väntar man för länge läcker batteriet och fräter sönder kretskortet och sirenbyte är ett faktum. Volvo byter ju dock enbart komplett siren och inga batterier , det en engångs förpackning så att säga.

Gör som Wissel (sök) och plocka bort batteriet om inte din siren redan gått hädan eftersom du nämner dovt ljud vilket inte är symptom på batteriets status utan mer troligen frätskador från syran...
Hej!
Det är det väl det gamla vanliga: sönderfrätt kretskort i sirenen!
Om du tar bort sirenen som sitter under höger framskärm och sågar upp plasten mellan det svarta och det grå så kommer du att upptäcka att batterisyra från 7,2V NiMH batteriet har runnit ner på kretskortet och korroderat detta. Batteriet som sitter i sirenen är på 7,2V ,250mAh men ett större NiMH batteri får plats. På brorsans XC-70 från 2004 satte jag dit ett 850mAh batteri.

Detta att kretskortet korroderar sönder är ett mycket vanligt fel på sirenerna.
Behöver du ett fungerande signalkretskort så har jag ett liggande.
har inte pallat ta tag i min egen siren än... men det var inte så länge sen den började larma om service på larmet... men med ens sedvanliga otur så är väl kretskortet sönderfrätt :D
På tal om det hör att ta bort batteriet i siren. Låter den när larmet går utan batteriet i sig?

Samt vad är batteriet till för egentligen?
Är det för att låta om eventuell tjuv bryter strömmen? Eller för det behövs för något annat?

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:På tal om det hör att ta bort batteriet i siren. Låter den när larmet går utan batteriet i sig?

Samt vad är batteriet till för egentligen?
Är det för att låta om eventuell tjuv bryter strömmen? Eller för det behövs för något annat?

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag återciterar mig själv några inlägg högre upp
johnnype skrev:Det är väl mer så att du får detta problem var 10:de år ungefär. Väntar man för länge läcker batteriet och fräter sönder kretskortet och sirenbyte är ett faktum. Volvo byter ju dock enbart komplett siren och inga batterier , det en engångs förpackning så att säga.

Gör som Wissel (sök) och plocka bort batteriet om inte din siren redan gått hädan eftersom du nämner dovt ljud vilket inte är symptom på batteriets status utan mer troligen frätskador från syran...
Sammanfattning:

- Sirenen fungerar perfekt utan batteri
- Ljudnivån på sirenen har ingen med batteriets funktion att göra.
- Frätskador kan göra oväntade saker, t.ex så att den larmar i tid och otid samt sänka "ljudet" så att säga.
- Batteriet håller drygt 10år sen är det i läck-zonen.

och slutligen:

- Utan batteri så kan det inte larma/tjuta om biltjuven kopplar bort bilbatteriet. Så är man rädd för detta scenario ska man fixa nytt batteri!
av *pettson*
Nu kan jag bara jämföra med min xc90 2004. Den tjuvlarmade för att batteriet i sirenen var slut. Den satte då felkod på sirenmodulen samtidigt.
När sådan felkod fanns var också takluckan spärrad.

Jag tog bort batteriet, kortet var oskadat vad jag kunde se och mäta, men felkoden kvarstod och takluckan var fortsatt spärrad.
Så.. prata med en bekant. Han beställde ny siren från volvo i Polen. 1430kronor senare var den min. Frakten var 5 dagar.
Byte modul, släcka felkod och allt fungerar.
För två veckor sen tog jag med en fungerande modul från skroten, jag vet bestämt att den fungerar precis som den ska, öppnade den tog bort batteriet, synade kortet, inga skador.
Flyttade över den i min bil då jag ändå hade den sidan öppen i ett reparationsärende.

Direkt blev det felkod, takluckan spärras.
Så fort jag monterar tillbaka den nya sirenen jag köpte från volvo, kan jag radera felkoden och takluckan fungerar felfritt.
Så det att man kan klippa batteriet bara och susa vidare, köper jag tyvärr inte på xc90 med taklucka i alla fall.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]