Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aiker63
Hej!
Har en V70-04 2,4
Senaste dagarna har STC:n börjat bete sig konstigt. Lampan lyser/blinkar och inget händer när jag trampar ner gaspedalen under några sekunder, sen kommer kraften och allt fungerar igen. Detta pågår då och då...
PS: När jag stänger av STC-knappen fungerar bilen helt normalt.
Idag tändes även ABS-lampan, men den slockna då jag stängde av bilen och startade den igen. ABS-lampan har bara lyst en gång.
Jag kan inte så mycket om bilar... Vad har STC och ABS för gemensamt? Eller är det bara en slump att ABS-lampan tändes och jag fick ett felmeddelande i datorn då STC-lampan blinkar och kraften i gasen är mer eller mindre noll.
Vad jag menar med "kraften" är att känslan är ungefär som att motorn inte får bensin och hur mycket jag än trampar på gasen så händer det inget under några sekunder, sen kommer gasen och bilen går bra... (STC-lampan slocknar då...)

Hoppas jag förklarar så ni förstår vad jag menar. All hjälp är tacksam!

PS: Har även en skrapande ljud (tror det kommer från höger framhjul). Man hör ett litet skrap-ljud efter varje varv hjulet snurrar. Vad kan det vara?

Mvh
Mikael //Linköping
av Storfot
STC:n använder ju samma givare som ABS:en för att kontrollera hjulhastigheten. (ABS kollar om något hjul står still och STC kollar om något spinner = snurrar fortare än övriga. Du får nog snart en tänd motorlampa också, den kommer när du haft ABS-fel några gånger på varandra.
Skrapljudet skulle möjligen kunna vara en ABS-ring som spruckit av expanderande rost under. (Eller en slump, jag tror inte det brukar märkas så tydligt. Om det gått så långt borde ABS-lampan lysa hela tiden och inte bara ibland.)
Om du skruvar loss ABS-givaren och lyser/kikar ner i hålet medan du snurrar sakta på hjulet så kan du nog se om ringen verkar dålig.
av Aiker63
Tack för ditt svar!
Jag förstår att jag kommer behöva lämna in bilen till volvo-verkstad. Vet ni ifall detta brukar vara dyra saker att få ordning på?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Som redan nämts, börja med att kolla centrumbultarna fram, bakom navkåpan på fälgen. Sedan kan du köra upp på en billyft alt hissa framvagnen och palla upp bilen, snurra på framhjulen och syna abs-kransarna där fram.
Det är vanligt att de spricker och orsakar abs-fel och antispinn. Har du antisladd påverkas även det.
Ett byte är "relativt enkelt" om det är en abs-krans fram. Man tar bort hjulet, två nedre bultarna som håller fjäderbenet i spindeln (först mäter och noterar man fjäderbenets och spindelns bredd med skjutmått så man kan montera i samma läge och slippa hjulinställning) och centrumbulten. Sedan viker man ner spindeln för att frigöra den yttre drivknuten. Här är det bra att ha en till person till hjälp att hålla in drivaxeln så att man inte har isär den inre knuten, alt. spänna drivaxeln "mot motorn" på något vis. Därefter bort med den gamla abs-kransen, rengör ytan ordentligt, på med lite locktite och dit med den nya kransken. Det underlättar om man värmer kransen så den expanderar lite innan man knackar på den.
Ps. En ny krans på typ mekon. kostar över 300 spänn. Samma krans på biltema kostar 70 spänn (den kanske inte dyker upp på ens reg.nr, men kollar man måtten och antalet kugg så ser man att det är samma som till 850 m.fl.)
Senast redigerad av 1 Jeppe940, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Detta har alltså hänt på torr väg? Isåfall finns ett läsfel på ABS systemet som behöver åtgärdas. Då tror bilen att ett hjul slirar när det i själva verket inte gör det.

För har det hänt i vinterväglag där du vet det potentiellt varit halt, är det bara att gratulera till att ditt antispinnsystem gjort sitt jobb.
Det försöker göra en diffbroms med ABS systemet, genom att bromsa det hjul som slirar och det sänker motoreffekten för dej samtidigt.
Vill det spinna riktigt illa så släcker den en cylinder i taget i jakten på mindre effekt. Eftersom det är elektronisk pedal så ignorerar den din önskan om mer gaspådrag under tiden den jobbar.
Kanske läge att läsa igenom bruksanvisningen till bilen :-)-) Om inte annat för att veta hur din bil fungerar.
av Aiker63
Detta händer på torr väg... Det började med på snö/is och det är ju fullt normalt. Men sedan snön/isen försvunnit på vägarna fortsätter STC:n att reagera som om det vore snö/is.
av Storfot
Jeppe940 skrev:Det underlättar om man värmer kransen så den expanderar lite innan man knackar på den.
När jag bytte min så räknade jag med att det skulle bli trångt att få på den, så jag köpte Volvo original och var petnoga med att knacka/borsta bort så mycket rost jag kunde. När jag sedan satte dit den (beredd på att få kämpa lite) så visade det sig att den glappade...
av Storfot
*pettson* skrev:För har det hänt i vinterväglag där du vet det potentiellt varit halt, är det bara att gratulera till att ditt antispinnsystem gjort sitt jobb.
Det försöker göra en diffbroms med ABS systemet, genom att bromsa det hjul som slirar och det sänker motoreffekten för dej samtidigt.
Vill det spinna riktigt illa så släcker den en cylinder i taget i jakten på mindre effekt. Eftersom det är elektronisk pedal så ignorerar den din önskan om mer gaspådrag under tiden den jobbar.
Kanske läge att läsa igenom bruksanvisningen till bilen :-)-) Om inte annat för att veta hur din bil fungerar.
Är inte STC en snikvariant som bara stryper effekten? Ska den bromsa också så har jag för mig att det är en till bokstav i förkortningen.
Utrymme kupe'

Hej, jag har en v60 t6 recharge 2024. Har stora […]

Kompatibla larmsirener?

HEJ! Min larmsiren har lagt av, dåligt kret[…]

Förmodligen larmsiren. Byte hos bilia tot. 53[…]

Trippmätare i förardisplayen

@RonnieLkpg Hej! Tack för tipset! Jag har ko[…]