Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders R
Hejsan. Funderar på att köpa s80 av tidig årsmodell, de ligger ju rätt bra i pris. Är det nån specifik modell ni skulle rekommendera? Funderar på en med 170 hästars-motorn.
Vad finns det att se upp med?
Är det mycket strul med dessa bilar?
Är den dyr i försäkring? (är 25 år och bor i ett litet samhälle).

Har ingen nytta av att köpa en egentligen, men vill väl skämma bort mig lite ;-). Hade en BMW 525i-92 ett tag, sen köpte jag en Mitsubishi Colt, lite skillnad på bil så att säga :-)
Är ny på forumet men har inte hittat så mycket att läsa om angående detta.
mvh
Anders
av morolto
Jag skulle också gärna vilja ha svar på dessa frågor
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså volvo s80 är bra bilar, men de första tillverkade har lite problem, sök upp inlägg på forumet,
De är inte så dyra i försäkringen , men det beror på vart man bor och om man har olycks fria år och vilket bolag.....osv...

jag har ägt 2 st s80, förr i tiden...och jag har bara negativ erfarenhet utav de....

De skakar och det hörs ljud överallt inifrån kupen när man kör...samt de är ganska stora för en singel person...kanske rekommenderar en s60 istället....

sedan så väger de en del så att en 2,4 på 170h hade jag inte köpt....hade nog gått på en 2,4T eller 2,5T på en s80.....

kolla så att all elektronik fungerar inne i kupe rummet...och då menar jag ALLT.....
av Anders R
OK tack, men borde inte barnsjukdomarna vara åtgärdade på tidiga årsmodeller?
G-Kraft, tycker du att en S70/V70 är ett bättre köp? Är inte i behov av en ny bil, men man vill ju prova annat emellanåt ;-)
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag köpte en S80 p.g.a eller kanske tack vare att man får mycket bil för pengarna. Är så långt mycket nöjd med min S80 140 hk.
av matzen10
Jag kan bara referera till en kompis som har en S80 -00/01. Den inköptes för 2 år sedan och har rullat 10.000 mil i hennes ägo (totalt 18.000 mil). 140hk motorn. Den är/har varit problemfri i alla mil så när som på vänster positionsljus bak som det är något glapp i, fast bara ibland.
En och annan slitdel är bytt men inte något onormalt slitage på andra delar eller konstiga, oväntade bekymmer.
Enligt henne är det plus för priset, totala komfortintrycket (vindljud, däcksbuller, stötdämpningen), problemfriheten, ägandekostnader (drift, försäkring, service), stolarna.
Minus för dragvilligheten, aningen för mjuk gång, aningen rå gång vid höga varvtal, ljusbilden tycker hon är lite "spretig" (nåja.. :roll: ).

Bilen är köpt begagnad på Volvofirma & alltid servad enligt verkstadens rekommendationer + oljebyte var 1000:e mil.

Hoppas det kan vara till någon hjälp för dina funderingar angående inköp. Hade du tänkt att inhandla via Volvos återförsäljare så tror jag att de ev. små fel som kan har varit, är åtgärdade.

M V H
---> Matz
av jbl
Jag har haft en S80 2.4T-01 och den bilen hade lite fel med bromsksivor, fjäderbenslagring, kränghämmare men bytes på garanti. Automaten hade också hyffs för sig men inget allvarligt.

I övrigt var det en toppen bil att köra.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Hej, har en 00a 170Hk. och har rullat 20.000 mil. Inte helt problemfri, har nyss bytt "gasspjällhuspaketet", se mina tidigare inlägg. Har tidigare bytt kamremmen, hjulager o krängnigsstag fram, allt vid ca 17-18.000 mil. Om detta var första gången detta byttes vet jag inte då den inhandlades vid 14.000. Annars finns inget att klaga på, rostar inte, drar runt litern blandad körning, inte speciellt dyrt i rep. o delar. Kunde vart lite piggare på gasen, men då finns större o dyrare motorer. Jag e då väldigt nöjd med komforten.........De e bara o provköra o se om ni passar ihop............låt hjärtat avgöra.
av Anders R
Tackar och bugar för svaren, verkar vara ett trevligt forum det här.
Får se vad det blir för bil. Hänger rätt mycket på http://www.autopower.se pga att jag hade en BMW förut, men det ena utesluter ju inte det andra ;-)
mvh
Anders
Användarvisningsbild
av elmuppo
Anders R skrev:Tackar och bugar för svaren, verkar vara ett trevligt forum det här.
Får se vad det blir för bil. Hänger rätt mycket på http://www.autopower.se pga att jag hade en BMW förut, men det ena utesluter ju inte det andra ;-)
mvh
Anders
Ingen kan ju vara felfri :)

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]

Som alltid när man får en felkod sparar[…]