Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gnuttmannen
Halloj alla glada.
Har problem med min backvarnare på xc90 årsmodell 05.
Har fått reda på att det är sensor 1 som strular, men, endast när det är kallt ute. Funkar klockrent sommartid, tänkte ta ner kofångare för att kika om kontakten är hel och fin innan jag spenderar pengar på det.
Min fråga är nu om nån plockat ner kofångaren på en xc90, vet inte hur jag skall gå tillväga, tacksam för alla svar
Med vänlig hälsning,

Ronny
Användarvisningsbild
av P210
Sensor 1 = längst till vänster sett i bilens färdriktning om du inte redan visste det!
Verkar som om sensorerna är känsliga för att det tränger in fukt i dem, kanske fryser det och stör funkionen ännu mer när det är kallt på din.
Jag köpte en begagnad sensor på Bildelsbasen för ett par hundralappar - hittade i rätt färg t.o.m! Kofångarskalet verkar inte svårare att få loss på XC90 än på min V50, operationen tog knappt en halvtimma, och efter bytet behövde jag inte nolla felkoder eller något, systemet fungerade direkt!
av svda
Begagnat i rätt kulör var vad köpte också. Ytterligare ett lager lack vill jag minnas inte rekommenderas, så det är rätt färg eller nya svarta olackade som gäller. De verkar ibland gå sönder parvis, så det är inte fel att köpa två om du får tag i rätt färg och lägga den andra på hyllan så länge.
av Agneo
Hmm... Nog är det allt lite svårare att ta loss och isär stötfångaren för att byta sensorn på en Xc90 än en V50 men du har ju monterings anvisningen från Volvo i länken ovan att gå efter så det löser du nog!
Användarvisningsbild
av P210
Agneo skrev:Hmm... Nog är det allt lite svårare att ta loss och isär stötfångaren för att byta sensorn på en Xc90 än en V50 men du har ju monterings anvisningen från Volvo i länken ovan att gå efter så det löser du nog!
Tja, skiljer inte så mycket mot vad jag fick göra om man läser instruktionen:
XC90:
- Fyra muttrar i skuffen
- Lossa ett par täckpaneler under bakljusen
- En nit i var hjulhus
- Dra loss stötfångarhöljet tills clipsen lossnar

V50:
- Öppnade bagageluckan och lossade fyra skruvar
- Bort med bakre stänkskydden (sitter i tre skruvar och en nit per sida)
- Lossa fyra skruv i vadera hjulhus
- Lossade två skruv under höljet bak och sedan dra loss höljet
Användarvisningsbild
av P210
elvaker skrev:undrar vart han som säljer på Blocket köper sina ifrån :)
Aliexpress?, just denna var inte till just Volvo, men ser ju ut som en direkt Valeo rip-off?
Bild
av svda
Finns en del backsensorer på Blocket & Ebay, Volvo tar 632kr/st till V70 med 5% rabatt och ca 1500kr för att byta 1st, undrar vart han som säljer på Blocket köper sina ifrån :)

Gansk billigt. Upplandsmotor skulle ha 4000 kr för byte av en sensor på min V70, då var lack 1000 kr och felsökning inkluderat. Byte själv till beg färdiglackad och har sällan upplevt mig så välbetald.

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]