Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har fått ett vinande ljud i bilen, eller ja vinande vet jag inte, svårt att beskriva ljud :D Det låter typ *uuuiiieeewww* (försök ljuda det så får du en hyfsad uppfattning) när man kör bilen på låga varv och säkerligen på högre varv oxå men då dränks ljudet av däck, snö och allmänt vägljud. Det började strax efter fjäder+dämpare blev bytt men tror inte det skulle påverka ljudet.
Turbovinande skulle nog många säga men jag har kört ca 1200 mil med nyrenoverad turbo och den har inte låtit så här innan. Ljudet försvinner inte med koppling nedtryckt utan det dör av iom varvtalet minskar. När den är kall låter det mer och när jag kör på låga varv då kan den ibland skorra till, typ som att något är löst eller att den håller på att dö.
Inget som hörs med huven öppen och lite varv på bilen, fan snart sänker jag den i älven, har bara varit bekymmer på sistone... :evil:
Felkoder är utlästa och det som kanske då skulle vara relevant är en felkod på bromspedalslägesgivaren men farthållaren funkar så det är väl en glapp givare...

Tacksam för svar
MVH
Tette
Senast redigerad av 1 Tette, redigerad totalt 0 gånger.
Kolla oljan i din power steering. Lag niva eller gammal olja kan fa det att vina lite.
Upplevde ett vinande ljud i våras som visade sig vara AC-kompressorn som gnällde (vinande ljud som följde varvtalet) p g a för lite köldmedium. Klämde i en burk envirosafe, varpå ljudet försvann.
Varit om verkstad och fick det sura beskedet: Generatorn - kassa lager = byte.
Till min fråga: Passar facelift dvs 05-08 generatorer till en 00-04? De flesta bättre beg till de äldre har gått så långt...
Trodde alla fel var avhjälpta med en bättre beg generator men efter bytet i eftermiddag så är det där förbaskade ljudet fortfarande kvar. Låter än värre nu tycker jag (multiremmen bytt) och undrar vad det är som ska ge med sig hädanefter...
Så fler ideér på vad som felas? Har iaf kollat styrservooljan, den är inte vacker men den är där den ska vara. Spännhjul, löphjul? Ac? Vad som helst som kan ge ett ljud som påminner ganska mkt om när man backar snabbt.. Fast i det här fallet kör framåt :D

Tacksam för svar
Tette
Tette skrev: Har iaf kollat styrservooljan, den är inte vacker men den är där den ska vara.
Min blev tyst med ny olja - kanske den gamla har skit i sig som far pumpen att lata?
Tette skrev:
valln skrev:Spännhjul ska väl alltid bytas i samband med multirem.
Lämnade in bilen för byte av generator och remmen då jag inte vet när den blev bytt. Är det detta "hjul" du syftar på http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 16-55545sv ?

I sådana fall blev den inte bytt..
Ja det bör det vara. Ytterst märkligt att inte båda delarna byttes samtidigt!
Hej Tette m.fl.

Kom ni i mål med denna felsökning eller?

Jag har ett liknande problem och Tettes beskrivning passar väldigt bra in på vad jag upplever på min V70 -04, 140hk bensin:

* Vinande ljud som följer varvtalet. Hörs väldigt tydligt på 1900-2300 rpm om man ligger under 80 km/h, därefter dränks det i däcks- och vindtjut.
* Som Tette beskrev, det låter som när en modern bil backar, fast jag kör framåt ... eller som en elmotor!

Spelade in ljudet vid stillastående: https://youtu.be/oQKHRCTGzEU

påminner om en annan YouTube-länk jag hittade på: https://www.youtube.com/watch?v=CjbRqG1rSZY

MEN jag har bytt:

* Multirem inkl. spännhjul
* Ny olja

Jag känner inget glapp i generatorhjulet vid lossad multirem. Känner ett mindre glapp i AC:ns hjul men det stod i paritet med det lilla glapp som fanns i mitt nymonterade spännhjul.

Tette skrev ovan att dennes missljud ej försvann vid generatorbyte och då generator ändå innebär en hel del cash hoppas jag med er hjälp kunna utesluta andra, ev. billigare åtgärder först.

Om byte av generator-lager är svaret, har någon en instruktion för hur detta går till?

Tacksam för svar,

Förgöraren
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]