Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
Är det svårt att byta spolarpump på en Volvo v70-05?
Måste vattentanken bort?Jag får ett meddelande om att spolarvätskan är slut,fast jag har fyllt på 4 liter.Det kommer inte en droppe när jag ska spola?
av meonmybike
tanken sitter på högersida bakom fronten, du ser den underifrån , tar du bort fronten borde du komma åt :) kanske låter dummt men det har inte frusit i ledningarna elr nått sånt? :(
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Jag var med när Volvoverkstad bytade på min V70 -05. Upphissad, och tog den underifrån. Tog 5-10min för honom att byta. Störta bekymret var nog spolarvätskan som rann ut.
Användarvisningsbild
av Dede
Enkelt att plocka den underifrån. Som tidigare inlägg så är det värsta att alla spolarvätska rinner ut så tips är att försöka suga upp/tappa ur den innan.
av Ghorille
meonmybike skrev:tanken sitter på högersida bakom fronten, du ser den underifrån , tar du bort fronten borde du komma åt :) kanske låter dummt men det har inte frusit i ledningarna elr nått sånt? :(
Det är inte alls dumt,jag har haft denna bilen bara några månader,därför får ni så många frågor,jag kan den inte än.Hade en 945-92,innan och den skulle jag kunna meka med i sömnen,men på denna är allt så trångt,men,på min förra(940) hade jag glömt spolarvätskan,knappt uppblandad,och varenda slang frös sönder,en natt när det var 31minus.
av Ghorille
Ghorille skrev:
meonmybike skrev:tanken sitter på högersida bakom fronten, du ser den underifrån , tar du bort fronten borde du komma åt :) kanske låter dummt men det har inte frusit i ledningarna elr nått sånt? :(
Det är inte alls dumt,jag har haft denna bilen bara några månader,därför får ni så många frågor,jag kan den inte än.Hade en 945-92,innan och den skulle jag kunna meka med i sömnen,men på denna är allt så trångt,men,på min förra(940) hade jag glömt spolarvätskan,knappt uppblandad,och varenda slang frös sönder,en natt när det var 31minus.
Glömde säga att slangarna inte har frusit,kanske munstyckena har täppt igen,på nåt vis,men baktorkarspolarn funkar bra,går den på samma motor?
Användarvisningsbild
av Dede
Fram och bakruta går på samma pump. Strålkastarna har en egen pump. Så om den fungerar bak bör det inte vara pumpen som är dålig.
Kan kanske testa lossa slangen/slangarna till framrutan och se om det kommer spolarvätska dit.
Eller koppla slangen till framrutan på utgången till bakrutan.
av Ghorille
Dede skrev:Fram och bakruta går på samma pump. Strålkastarna har en egen pump. Så om den fungerar bak bör det inte vara pumpen som är dålig.
Kan kanske testa lossa slangen/slangarna till framrutan och se om det kommer spolarvätska dit.
Eller koppla slangen till framrutan på utgången till bakrutan.
Jag skiftade slangarna,det kom ändå inget,men jag sprayade munstyckena med flytande isborttagning,lät det verka lite,satte tillbaka slangarna som dom var från början och vips duchade jag ner hela rutan.(Rena bonnturen)Tack ändå,ju mer tips jag får desto mer lär man sig.
En sak till,jag får hela tiden upp ett meddelande om låg spolarvätskenivå,fast jag fyllt på flera liter,går det att radera det meddelandet,eller kan det ha med detta att göra?
av Emilh
Lyfter denna gamla tråd.
Som jag förstått av tidigare inlägg verkar fram och bakruta gå på samma pump men strålkastare på en egen?
Strålkastarna funkar på min V70 -05 men inte fram eller bakrutan så känns som att pumpen är kass. Har letat säkring men de verkar hela. Nått mer tips innan man ger sig på byte ? Verkar ju som att de går att göra utan demontering av fronten? Vore bra om man kunde få till det själv
Användarvisningsbild
av Dede
Känns som pumpen har sagt upp sig.
Vet inte vad en ny kostar. Jag köpte beg. från en bil som bara gått 5000 mil. Enkelt att byta men som sagt, töm behållaren innan du lossar pumpen så slipper du allt det på dig :)

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]